SAVJET Slobodno vrijeme
31.8.2021. 10:25:52

KAKO ODABRATI ELEKTRIČNI ROMOBIL?

1/1

Gradski promet ponekad može ići na živce čak i iskusnim putnicima. Električni romobili izvrstan su izbor ne samo za njih, već i za ugodniji i često čak i brži put do posla. Čuda mogu raditi i izvan grada, jer s terenskom verzijom možeš lako ići čak i po strmim padinama. Savjetovati ćemo te koju vrstu romobila odabrati kako bi odgovarala svim tvojim potrebama.

 

Glavna pitanja

Kamo ćeš ići?

Dobro razmisli gdje se najčešće želiš voziti, po kakvom terenu i koliko daleko ćeš voziti.

 

Električni romobili za grad

Ako su ti glavni pravci posao, škola ili druge aktivnosti u gradu, kapacitet i trajanje baterije ti ne bi trebali biti toliko važni. Gradski romobil neće ići tako brzo kao neki terenski modeli, ali u gradu ionako nema mjesta za takvu vožnju. Radije se usredotoči na težinu i dimenzije cijele konstrukcije. Sklopivi električni romobil olakšati će ti kretanje gradom na mnogo načina. Gradske inačice su zato lakše i možeš ih nositi u ruci te imaju manje kotače koji omogućuju bolji manevar i lakše izbjegavanje prepreka.

 

Terenski električni romobili

 

Pitaš se kako začiniti svoja putovanja? S terenskim električnim romobilom možeš ići u prirodu i satima se voziti po raznolikom terenu. U tome će ti pomoći veća brzina i veliki kapacitet baterije. Veći gumeni kotači na napuhavanje također su korisni za ublažavanje udaraca, tako da ne gubiš stabilnost ni pri većim brzinama. Terenski romobili imaju mnogo težu konstrukciju u odnosu na gradske verzije, ali veću težinu podupire robusna konstrukcija koja se ne troši lako.

Ako razmišljaš o vožnji uzbrdo, provjeri koliki uspon romobil može savladati, jer nemaju sve off-road verzije iste mogućnosti.

Pogledaj gradske i terenske električne romobile »

 

 

Za koga kupuješ električni romobil?

 

Oni iskusni cijeniti će više snage i u gradu, dok će manje snažna verzija više odgovarati prosječnom vozaču. Uvijek uzmi u obzir iskustvo vozača i moguća ograničenja u kretanju, koja mogu značajno utjecati na izbor romobila.

 

Električni romobili za djecu razlikuju se od verzija za odrasle uglavnom po snazi pogona, koja ne smije prelaziti 300 W, a obično (ovisno o preporučenoj dobi) iznosi oko 100 W. Dječji modeli su manji i lakši, i dobro je ako imaju upravljač podesive visine.

Važni parametri

 

Snaga

Ova varijabla uglavnom utječe na ubrzanje romobila i njegovu sposobnost održavanja brzine čak i pri penjanju ili vožnji s težim vozačem. Kod električnih romobila snaga motora obično je između 200 i 500 W. Želiš li se voziti ravnom asfaltnom cestom? U ovom slučaju biti će dovoljan romobil od 250 W. Što je veća snaga, bolje ćeš se snalaziti na neravnim terenima i brdima te sa nosivošću samog romobila. Iznimno snažni romobili snage od 800 do 2000 W često već podsjećaju na male motocikle. S takvim romobilima možeš postići brzinu od 50 km/h.

 

Snaga motora
Vrsta vožnje
Teren
Snaga motora
100 W
Vrsta vožnje
za zabavu
Teren
raven
Snaga motora
do 350 W
Vrsta vožnje
vožnja po gradu
Teren
uređen, ravan
Snaga motora
350-450 W
Vrsta vožnje
vožnja po gradu
Teren
uređen, robustan
Snaga motora
500-800 W
Vrsta vožnje
izleti u prirodu
Teren
robustan
Snaga motora
2000 W
Vrsta vožnje
velike udaljenosti
Teren
na cesti i off-road

 

Najveća brzina

Kao što smo već spomenuli, posebni električni romobili mogu postići brzinu do 50 km/h, dok oni uobičajeni mogu postići brzinu od oko 25 km/h, što je usporedivo s vožnjom bicikla. Ovo je neka sredina kako za normalni gradski promet, tako i za putovanja izvan grada, jer se ni po biciklističkim stazama ne smiješ voziti brže. Drugačije je s dječjim romobilima, gdje je najveća brzina obično znatno niža i to oko 5 km/h. Nasuprot tome, terenski romobili mogu postići veće brzine od spomenutih 25 km/h, jer često prelaze i veće udaljenosti.

Domet

 

Ovisno o tome kamo najčešće ideš, možeš odabrati i domet, tj. najveću udaljenost koju električni romobil može preći jednim punjenjem. Osnovni domet mora biti najmanje 20 km. Ako želiš na zahtjevniji teren, pobrini se da imaš dovoljno rezerve. Na domet također utječe težina vozača, način vožnje ili vjetar. No, s kapacitetom baterije povećava se i težina skutera pa nemoj pretjerivati s rezervom.

 

 

Baterija

 

Što je kapacitet baterije veći, domet je duži. Također razmisli o napajanju svjetla, zaslona i drugog pribora. Uobičajeni gradski električni romobili mogu se napuniti za pet sati, ali postoje i modeli s brzim punjenjem pa će se tvoj  romobil puniti još brže.

 

Pogledaj električne romobile s brzim punjenjem »

 

 

Obrati pažnju na vrstu baterije. Litijeve baterije lakše su i imaju duži vijek trajanja od olovnih. Ako ti se tijekom vožnje isprazne baterije, do cilja možeš doći vlastitom snagom, ali očekuj i veći napor. Kod odabranog modela provjeri mogućnost vožnje bez pogona jer postoje iznimke koje se ne mogu voziti nakon pražnjenja.

 

 

Nosivost

Odaberi maksimalnu nosivost, tj. težinu koju romobil može nositi, ne samo za vozača, već i za predmete koje će vozač prevoziti. Računaj na to da će pun ruksak s prijenosnim računalom lako donijeti dodatnih 5 kg. Prekoračenje dopuštene težine znači lošije performanse, osobito na brdima, a u najgorem slučaju oštećenje strukture romobila.

Težina

Ovisno o tome gdje ćeš najviše koristiti romobil, važna je i ukupna težina. Što je električni romobil lakši, lakše ga je upravljati. To će biti dobro prvenstveno za grad gdje često moraš izbjegavati ljude i različite prepreke, zaustavljati se i nositi ga preko različitih prepreka. U tom slučaju idealna je manja težina, od oko 8-10 kg. To se odnosi i na dječje električne romobile.

 

 

Dimenzije

Ako se radi o sklopivom električnom romobilu, uvijek provjeri dimenzije dok je sastavljen, tj. sklopljen. Zatim ih usporedi s dimenzijama prostora u kojem će se romobil transportirati ili samo skladištiti, npr. u prtljažniku automobila.

 

Provjeri i veličinu daske na koju bi se trebalo moći stati cijelim stopalom. Za odrasle je idealna veličina 40 × 11 cm. Drugi parametar koji moraš provjeriti je podesiva visina upravljača, koja bi trebala biti otprilike polovica visine tijela.

 

 

Na što moraš pripaziti?

 

Kotači

Što se tiče kotača, najviše nas zanimaju tri parametra - veličina, tvrdoća i materijal. Općenito je prihvaćeno da što su veći kotači, to će biti brži, ali na štetu lošijeg upravljanja. No, manji će kotači brže reagirati na potencijalnu prepreku. Stoga je dobro da veličinu kotača odabereš prema terenu na kojem se želiš voziti. Manji kotači prikladni su za gradsku vožnju, a veći za terensku vožnju. Uobičajena veličina gradskih kotača je oko 13 cm.

 

Tvrdoća i materijal kotača usko su povezani. Tvrdi, čvrsti kotači, obično izrađeni od poliuretana, prikladniji su za nogostupe i biciklističke staze, pa su stoga prikladniji za grad. Ovi se kotači ne mogu probušiti, ali s njima ćeš osjetiti svaki kamen na putu. Gumeni kotači na napuhavanje s diskom omogućuju udobniju vožnju. Ovi su kotači idealni za duže vožnje i vožnju izvan ceste jer ih možeš napumpati kako bi odgovarali najčešćim vrstama površina. Za razliku od PVC kotača, one gumene možeš lako isprazniti.

Kočnice

Poznajemo tri najčešće vrste kočnica. Klasična mehanička nožna kočnica koja se nalazi iznad stražnjeg kotača, kočnica s ručicama na upravljaču ili moderna ugrađena električna kočnica. Posljednja omogućuje glatko zaustavljanje, ali je sporija od prethodnih. Ako se baterija isprazni tijekom vožnje, električne kočnice neće raditi. U ovom slučaju idealno je ako romobil ima i mehaničku verziju.

 

 

Upravljač

Kod upravljača se usredotoči na njegovu veličinu i ergonomiju. Što je širi, vožnja će biti stabilnija i udobnija, ali to negativno utječe na dimenzije romobila. Prilikom ubrzavanja imaš dvije mogućnosti. Kod nekih romobila moraš okrenuti cijeli upravljač, kao kod motocikala, dok je kod drugih na upravljaču pričvršćena posebna ručica, koju upravljaš palcem. Obično postoji nekoliko razina snage ili čak bezstupanjska kontrola snage. Zanimljiva verzija su i romobili sa žiroskopom, tj. zamašnjakom. Ovo se koristi za primanje informacija o kretanju stupa upravljača. Ako želiš ubrzati, upravljač moraš nagnuti prema naprijed, a ako želiš kočiti, moraš ga nagnuti prema sebi. Ova se metoda općenito preporučuje osobama slabije stabilnosti jer zamašnjak može djelomično uravnotežiti vožnju.

 

 

Motor

Srce motora električnog romobila kuca na prednjem ili stražnjem kotaču. Što je motor snažniji, možeš razvijati veću brzinu. Ako ti je ovo prvi romobil, razmisli o modelu sa slabijim motorom jer je vrlo snažan motor težak za upravljanje.

 

 

Okvir

Okvir električnog romobila obično je izrađen od aluminija, izdržljivog čelika ili lakog duraluminija. Za terensku vožnju preporučuje se izdržljiv i čvrst okvir, dok su lakši materijali prikladniji u gradu. Aluminijski okviri su lakši, ali slabije apsorbiraju udarce. Nasuprot tome, teži čelik traje mnogo dulje i ne prenosi toliko udaraca. Proizvođači često kombiniraju materijale i spajaju njihova funkcionalna svojstva u izdržljivije modele.

 

 

Dodaci za električni romobil

 

Kaciga bi trebala biti temelj za sigurnu vožnju u prirodi ili u gradu. Ako planiraš voziti izvan ceste ili u gradovima s velikim prometom, razmisli i o štitnicima za zapešća, laktove i koljena. Za noćnu vožnju potrebno je osvjetljenje, bolji romobili imaju ugrađena prednja i stražnja svjetla koja se automatski pale i rade na baterijsko napajanje. Ne zaboravi zvono koje je neprocjenjivo, osobito u gradu.

 

Ako planiraš prevoziti hranu ili druge predmete na romobilu, raspitaj se je li moguće kupiti dodatne vrećice ili košaricu za model koji želiš. Samo pazi da ne premašiš maksimalnu nosivost. Električni romobil sa sjedalom nije koristan samo starijim osobama. Obično se sjedala prodaju zasebno, stoga prvo provjeri je li tvoj električni romobil prikladan za ugradnju sjedala.

Skuplji romobili često imaju ugrađen brzinomjer, obično u obliku digitalnog zaslona na upravljaču. Mogu se prikazati i drugi podaci, poput dometa ili kilometraže. Modele bez mjerača brzine možeš naknadno opremiti bežičnim brzinomjerima namijenjenim za bicikle.

Često postavljana pitanja

Kako voziti električni romobil?

Na vožnju električnim romobilom moraš se malo naviknuti , pogotovo ako se radi o romobilu s većom snagom. Prema tome, prva vožnja bi trebala biti na glatkoj površini s minimalnim prometom. Neki romobili nude i više načina rada, pa se u početku možeš voziti sporije. Uvijek bi trebalo nadzirati teren i izbjegavati vožnju po većim neravninama pri velikim brzinama. Posebno treba biti oprezan pri vožnji po mokrim površinama jer mogu biti prilično skliske.

 

 

Kako održavati romobil?

Održavanje se prvenstveno odnosi na kotače. Kako bi čvrsti poliuretanski kotači bili što glatkiji, treba ih dobro očistiti. Za gume na napuhavanje redovito provjeravaj tlak i stanje materijala. Osim kočnica, povremeno provjeri i čvrstoću konstrukcije, osobito sklopivog spoja, te po potrebi pritegni olabavljene vijke. Baterija je također podložna trošenju, pa je ne bi trebalo potpuno isprazniti, ali kad je napuniš, ne zaboravi je isključiti iz električne mreže.

 

 

Što učiniti ako je baterija prazna?

Najbolje je takve situacije izbjegavati, tj. uvijek bi trebalo voziti s dovoljnom količinom baterije. Međutim, ako ne možeš izbjeći praznu bateriju, ne pokušavaj ponovno pokrenuti romobil jer to može uzrokovati nepopravljivo oštećenje baterije. Romobil je najbolje sklopiti i ručno odnijeti do odredišta. Većina električnih romobila može se voziti bez električnog pogona, ali je zbog težine to fizički mnogo zahtjevnije.

 

Električni romobili na Jeftinije.hr »

Želiš među prvima saznati najbolje sezonske ponude? Prijavi se na e-novosti koje ti pripremamo svaki tjedan.

Upiši ispravan e-mail

Hvala na prijavi. Uskoro možeš očekivati nove tjedne e-novosti.

® 2022 sMind d.o.o., dio Heureka grupe