SAVJET Biciklizam
6.10.2021. 11:30:39

KAKO ODABRATI ELEKTRIČNI BICIKL?

1/1

S njim se lako možeš voziti po gradu na posao, a na brdovitom terenu te rasterećuje i olakšava ti uspon. To će tvoja putovanja učiniti malo raznolikijim. Razgovarajmo o tome kako odabrati električni bicikl koji će ti najbolje odgovarati i s kojim možeš stići na mjesta za koja ti je s običnim biciklom potreban barem dan-dva više.

  • Nikolina, urednica na Jeftinije.hr
  • Vrijeme čitanja: 9 min

 

Indeks

  1. Vrste e-bicikla
  2. Važni parametri
  3. Dodaci
  4. Česta pitanja

 

Vrste električnih bicikla

Gradski

Gradski e-bicikl.

Namjeravaš se redovno voziti na posao, ali ne želiš doći potpuno iscrpljeno? S gradskim električnim biciklom možete se s lakoćom voziti cestama i biciklističkim stazama.

+ Donji okvir bez središnje šipke - udoban ukrcaj
+ Jednostavno upravljanje
+ Uspravan sjedeći položaj sa širokim sjedištem
+ Često su opremljeni prtljažnikom

- Nisu prikladni za terensku vožnju i strme uzbrdice

→Pogledaj gradske e-bicikle

 

Trekking ili cross country

Treking e-bicikl

Želiš li se provozati gradom i ponekad otići na izlet na selo? Odaberi trekking ili cross e-bicikl. U usporedbi s cross modelima, trekking bicikli imaju više karakteristika gradskih e-bicikala (blatobrani, svjetla, prtljažnik).

+ Svestran - vožnja u gradu ili laganom prirodnom terenu
+ Sportska verzija gradskog e-bicikla
+ Dugi domet

- U odnosu na gradske bicikle, oni su teži
- Nisu primjereni za zahtjevne terene

→Pogledaj treking e-bicikle

 

Brdski

Brdski e-bicikl.

S električnim brdskim biciklom možeš ići po zahtjevnim terenima, ali na cesti očekuj veći otpor kotača i veću potrošnju energije nego kod lakih urbanih modela.

+ Izdržljiva konstrukcija
+ Osjetljivi elektromotor
+ Kvalitetan ovjes, pogodan za neravne terene
+ Veliki broj stupnjeva prijenosa - najmanje 6 brzina

- Zahtjevnije upravljanje
- Neprikladno za vožnju po cesti

→Pogledaj brdske e-bicikle

 

Cestovni

Cestovni e-bicikl.

S cestovnim e-biciklom stvarno možeš vidjeti koliko konstrukcija bicikla može biti lagana. Ovu vrstu e-bicikla uglavnom biraju iskusniji biciklisti koji samo trebaju manje pomoći na neravnom terenu ili vjetru.

+ Lagan
+ Sportsko upravljanje, pogodno za iskusnije vozače
+ Za ceste, ravnice i uređene staze

- Motor manje snage
- Niži kapacitet baterije

→Pogledaj cestovne e-bicikle

 

Sklopivi

Sklopivi e-bicikl.

Ako bi električni bicikl koristio u kombinaciji s drugim prijevoznim sredstvom, pogledaj sklopive e-bicikle. Namijenjeni su kraćim udaljenostima, ali s njima lako možeš izbjeći sve gradske prepreke.

+ Za po gradu
+ Lagan
+ Spretan
+ Mogu se sklopiti u kompaktnu veličinu

- Nisu pogodni za terensku upotrebu
- Manji domet

→Pogledaj sklopive e-bicikle

 

FatBike

Fatbike e-bicikl.

Električni Fatbikes temelje se na električnim brdskim biciklima i dizajnirani su za npr. blatnjav teren ili snijeg (promjer kotača je 4 do 5 inča). S njima se bez većih problema možeš voziti praktički posvuda i po svim vremenskim uvjetima.

+ Za vožnju tijekom cijele godine
+ Izvrsne mogućnosti za gaženje
+ Veliki domet do 100 km>

- Otežano okretanje
- Težak
- Zbog velikog otpora kotača nije pogodan za ceste

→Pogledaj e-bicikle

 

Važni parametri

Veličina okvira

Odaberi odgovarajuću visinu okvira na temelju vaše visine. Proizvođači ga obično navode u inčima (1 inč = 2,54 cm). Okvir bi trebao biti udaljen oko 5 cm od međunožja osobe koja stoji pokraj bicikla. Niži okviri općenito su prikladniji za gradsku vožnju jer se u usporedbi s njima očekuju češći spustovi na trekking verzije, gdje, naprotiv, viši okviri (oko 1-2 inča) pružaju bolju stabilnost na tlu.

Veličina okvira (inči) Visina vozača (cm)
13 130–140
14 140–150
15 150–155
16 155–165
17–18 165–175
19–20 175–185
21–22 185–195
23–24 195 i viši

 

Promjer kotača

Kao i kod okvira, promjer kotača naveden je u inčima. Što je bicikl veći, to bolje podnosi neravnine i prikladniji je za više ljude. Manji bicikl bolje reagira na ubrzanje i njime je lakše upravljati.

  • Gradski: za promjenjivu dinamiku vožnje odaberite 28".
  • Trekking/cross i cestovni bicikli: 28" gume su najčešće
  • Brdski i FatBike bicikli: promjer je obično 26", 29" in 27,5". Kotači većeg promjera (29") bolje reagiraju na rupe i druge prepreke, kotači manjeg promjera (26" in 27,5") ali su okretniji i živi.
  • Sklopivi: ovdje postoji stvarno velik raspon, ali obično 20".

 

Prijenosni kapacitet

Nosivost električnih bicikala najčešće je između 110-150 kg. Teži brdski i trekking bicikli ne bi smjeli imati nosivost manju od 130 kg. Uz svoju težinu razmislite i o višku kilograma, primjerice kada vozite bicikl sa šatorom. Ako ideš na višednevno putovanje, odaberi e-bicikl koji može podnijeti svu tvoju opremu.

Pogon

Iako električni pogon ne eliminira potrebu za pedaliranjem, čini ga uvelike lakšim. Kod pogona položaj motora igra važnu ulogu. Postoje dva glavna položaja motora, naime u središtu i u glavčini kotača, koji se dalje dijeli na prednji i stražnji, pogledajte dolje:

Položaj motora Vrsta e-bicikla Prednosti Slabosti
Prednji pogon Gradski ili sklopivi Dobra cijena Loše upravljanje, opasnost od klizanja
Stražnji pogon Treking Bolje rukovanje Promjena stražnjeg kotača je teža
Motor u sredini Brdski Izvrsno upravljanje, ravnoteža Viša cijena

 

Domet

Osnovni najjeftiniji električni bicikli imaju domet od oko 50 km, bolji 80-100 km, a skuplji modeli s jednim punjenjem dosegnu i do 180 km. Na to utječu mnogi čimbenici, primjerice težina vozača, zahtjevnost terena, način vožnje ili stanje samog bicikla. Što je veći kapacitet baterije, to bi domet trebao biti veći. Općenito, brdski bicikli imaju najveći domet - oko 150 km, a gradski bicikli imaju najmanji - oko 60 km.

Baterije

Što se tiče baterije, obično se raspravlja o njenom kapacitetu i položaju. E-bicikl kapaciteta 9 Ah može prijeći otprilike 40-70 km s jednim punjenjem. Baterija od 15 Ah omogućuje domet od 120 km. Možeš ga postaviti na okvir, nosač ili ispod nosača sjedala. Bateriju možeš puniti nekoliko puta tjedno, zato pazi gdje leži.

  • Na okviru bicikla: ne narušava izgled, optimalno raspoređuje težinu, može malo ometati postavljanje držača za boce
  • Montiran: često na gradskim e-biciklima, lako se uklanja
  • Položaj ispod sjedala: optimalno raspoređuje težinu, ali bicikl ne dopušta velike brzine zbog prostora, pogodniji za grad i nezahtjevne terene

 

Kapacitet baterije je vrijednost koja pokazuje koliko električnog naboja baterija može zadržati. Jedinica je amper-sat (Ah). Međutim, navedeni kapacitet nije konstantan. S godinama se smanjuje i varira ovisno o okolnim uvjetima. Zimi obično brže istječe.

 

Punjenje

Većina električnih bicikala napuni se za 4 sata. Za to su dovoljni punjač i obična električna utičnica. Prilikom punjenja imaj na umu da baterija uvijek mora doseći maksimalnu vrijednost

Tijekom rada uvijek drži kapacitet baterije iznad 20 %.

 

Komponente

Kvaliteta e-bicikla također ovisi o kvaliteti izrade komponenti. Ako ideš izvan ceste, odaberi e-bicikl s amortizerskom vilicom. Za duža i zahtjevnija putovanja potreban ti je kvalitetan mjenjač koji štedi ne samo tvoju energiju, već i energiju motora. Ne zaboravi kočnice. Dok su osnovne V-kočnice dovoljne za bicikle namijenjene prvenstveno gradskoj vožnji, bicikli za oštre nizbrdice trebaju imati kvalitetan disk sustav.

  • Kočnice: dijele se na obručne i disk kočnice. Kod električnih bicikala koriste se više iznimno zbog veće težine kotača, no mogu se naći na jeftinijim gradskim biciklima. Brdski bicikli često koriste hidraulične disk kočnice, jer su vrlo pouzdane čak i na mokrim površinama.
  • Prednja vilica: razlikuju se fiksne i suspenzijske vilice. Fiksni se koriste za cestovne bicikle ili jeftinije trekking bicikle. Češći modeli ovjesa nalaze se u brdskim i trekking biciklima. Danas su mnoge vilice opremljene bravom koja vozaču omogućuje da pričvrsti vilicu za popločanu površinu.
  • Mjenjač: Kao opće pravilo, što je više prijenosnih omjera, to bolje. Više stupnjeva prijenosa znači sporije "šaltanje", a time i mirniju vožnju. Nedostatak širokih kazeta je veća opasnost od križanja lanca te time njegovo veće trenje i trošenje.
  • Senzor pedale: Postoji senzor brzine i momenta. U prvom slučaju senzor detektira da li i koliko brzo pedalirate. Zatim prilagođava pomoć prema tome. Napredniji torzijski senzor osim pedala upravlja i zategnutošću lanca.
  • Upravljači: obično se razlikuju ovisno o vrsti električnog bicikla. U urbanim modelima oni su zakrivljeni tako da vozač može sjediti s ravnim leđima, a ne savijenim prema naprijed. Nasuprot tome, cestovni bicikli dizajnirani su s niskim upravljačima kako bi pružili najmanji mogući otpor.
  • Sjedalo: Oblik sjedala često se razlikuje između ženskih i muških bicikala. Ženski oblik obično je širi i kraći. Sredina sjedala tada je obično obložena, često s gel punilom.
  • Lanac: na električnim biciklima s prednjim ili stražnjim motorom, najčešći je lanac standardne izvedbe. U slučaju središnjeg pogona potrebni su kvalitetniji lanci s povećanom čvrstoćom.

 

Materijal

Većina električnih bicikala izrađena je od aluminijskog okvira. Osim aluminija, možete pronaći i oznaku dural, koja se općenito odnosi na sve čvrste aluminijske legure. Skuplji bicikli mogu imati karbonski okvir, koji biciklisti koriste uglavnom za duže relacije i u sportske svrhe. Osim dobre otpornosti, karbonski okvir ima i manju težinu.

Dodatne mogućnosti

Zahvaljujući elektronici, e-bicikli imaju niz dodatnih funkcija koje vam omogućuju, primjerice, bolji pregled nad vašim performansama. S dodatnim funkcijama raste, naravno i cijena proizvoda.

  • Upravljačka ploča - Nalazi se na upravljaču. Jasno te obavještava o statusu baterije i postavkama pomoći motora.
  • Zaslon - Jednostavniji LED zaslon omogućuje uključivanje e-bicikla, postavljanje razine pomoći i provjeru stanja baterije. Napredniji LCD ekran obično se montira na upravljač i radi kao obično računalo. Sadrži podatke o snazi, prosječnoj brzini i tehničkim parametrima modela.
  • Smart system - Napredna opcija upravljanja koja također nudi vozaču GPS navigaciju, detaljno bilježenje rute, pa čak i načine vježbanja. Velika prednost je mogućnost povezivanja s telefonom.
  • USB priključak - Možeš praktično povezati pametni telefon koji možeš puniti tijekom vožnje. Omogućuje pristup GPS-u i drugim zapisima.
  • WALK - Dodatna funkcija koja ti olakšava upravljanje biciklom, primjerice na kolniku. Pokreni bicikl bez pedale.

 

Dodaci

 

Često postavljana pitanja

Koja je razlika između muških i ženskih električnih bicikala?

Muški imaju viši gornji okvir, a upravljač je osjetno udaljeniji od sjedala od ženskih verzija. Za žene, gornji okvir može biti paralelan s donjim okvirom kako bi niže osobe lakše mogle sjediti na njemu, dizajn koji se obično ne nalazi na planinskim modelima.

Pri ženskih je lahko zgornji okvir vzporeden s spodnjim okvirjem, da lahko nanj lažje sedejo tudi nižje osebe, te zasnove pa običajno ne najdemo pri gorskih modelih.

Postoje li i dječji e-bicikli?

Također možeš kupiti električni bicikl za djecu. Dječji e-bicikli imaju uži upravljač i naravno manjih dimenzija. Prepoznat ćete ih po šarenim motivima i jednostavnom rukovanju koje možda ne uključuje niti ručicu mjenjača.

Kako se brinuti za e-bicikle?

Redovito provjeravaj kočnice, napuhanost guma i dobro pričvršćenje svih dijelova. On također podmazuje lanac i ležajeve otprilike svakih 250 km kako bi vožnja bila što mirnija.

Kako se brinuti o bateriji?

Bateriju moraš napuniti nakon svake vožnje, čak i ako je vožnja bila kratka. Nema bojazni da će se baterija oštetiti čestim punjenjem, naprotiv, održava je u dobrom stanju. Nakon vožnje ostavi da se ohladi i zatim ga napunite. Kada čistite bicikl nakon vožnje po blatu, ne zaboravi izvaditi bateriju iz okvira. Čuvaj ga na isti način izvan sezone.

Koja je najveća dopuštena brzina e-bicikla?

Najveća dopuštena brzina električnih bicikala na javnim cestama ne smije biti veća od 25 km/h, što odgovara pogonu od 250 W. Veći pogoni obično se umjetno smanjuju pomoću limitatora brzine. Ipak, neki brdski e-bicikli mogu postići veće brzine, ali ih je dopušteno voziti samo izvan cesta i biciklističkih staza, u tzv. off road režimima.

Kako mogu prevesti svoj e-bicikl?

Ako namjeravaš prevoziti svoj e-bicikl, provjeri parametre nosača za bicikle u automobilu. E-bicikli su mnogo teži od običnih bicikala i nije svaki nosač prilagođen ovoj težini. Kod krovnih nosača bitna je i nosivost samog krova, pa su generalno bolji nosači, po mogućnosti jači nosači od dva cola.

→Pogledaj električne bicikle na Jeftinije.hr

Želiš među prvima saznati najbolje sezonske ponude? Prijavi se na e-novosti koje ti pripremamo svaki tjedan.

Upiši ispravan e-mail

Hvala na prijavi. Uskoro možeš očekivati nove tjedne e-novosti.

® 2022 sMind d.o.o., dio Heureka grupe