SAVJET Biciklizam
19.4.2022. 14:46:48

KOJI BICIKL ODABRATI?

1/1

Jesi li strastveni biciklist ili tražiš prikladan i ekološki prihvatljiv način da dođeš do posla? Bicikl će ti otvoriti nove mogućnosti kretanja gradom zahvaljujući čemu ćeš upoznati okolinu iz nove perspektive, a također ćeš učiniti nešto za svoje zdravlje. Biciklizam je također popularan kod starijih osoba i ljudi koji su pretrpjeli ozljede i smatraju da je hodanje previše zahtjevno za zglobove. Prilikom odabira pravog modela potraži idealan tip bicikla ovisno o tvojim zahtjevima i pravoj veličini okvira.

  • Maja, urednica na Jeftinije.hr
  • Vrijeme čitanja: 13 min

 

Indeks

  1. Vrste bicikala
  2. Važni parametri
  3. Oprema i dodaci
  4. Česta pitanja

 

Vrste bicikala

Brdski / MTB

MTB bicikli su svi oni s kojima možeš bezbrižno ići off-road. Akronim MTB znači brdski bicikl, odnosno brdski bicikl koji te neće iznevjeriti na avanturističkom izletu na otvorenom. Imaju kraći, robusni okvir i širi tip gume za prevladavanje neravnina. Imaju i zupčanike za bolju vožnju po cesti s povišenjima i obično imaju učinkovitije kočnice od drugih vrsta bicikala. Ovi se modeli mogu dalje podijeliti na bicikle s punim ovjesom (full MTB) i bicikle s fiksnim okvirom.

Bicikli s fiksnim okvirom brdski su bicikli koji imaju opružnu prednju vilicu i često se nazivaju hardtail. Pogodni su za sve terene, biciklističke staze i povremena putovanja. Prednost kotača s fiksnim okvirom je u tome što omogućuju učinkovitiji prijenos snage od bicikala s punim ovjesom, a također su i lakši, što rezultira boljim odazivom pedala. Prednja ovjesna vilica osigurava apsorpciju udara uzrokovanog neravnim terenom.

Brdski bicikli s punim ovjesom (full MTB) dizajnirani su za sportsku i trkaću upotrebu. Imaju izdržljivu konstrukciju za vožnju po teškim terenima izvan asfaltiranih cesta. Osim ovjesa na prednjoj vilici, straga imaju i zračne amortizere. Tlak u ovim amortizerima može se regulirati, tako da možeš podesiti bicikl točno prema svojoj težini.

+ značajno smanjuju udar
+ smanjeno opterećenje kralježnice i leđnih mišića
+ ugodniji osjećaj

- veća težina
- veća potrošnja energije

 

→Pogledaj brdske bicikle

 

Cestovni

+ izvrsne karakteristike upravljanja na asfaltu ili betonu
+ maksimalno lagan okvir
+ uske gume

- skuplji

 

→Pogledaj cestovne bicikle

 

 

Trekking i cross

+ uži kotači
+ svestranost
+ za razne biciklističke izlete

→Pogledaj treking / cross bicikle

 

Gradski

+ mogu izdržati manje nježan tretman

- nemaju tako čvrst okvir

→Pogledaj gradske bicikle

 

Sklopivi

+ bez većih problema mogu sklopiti i rasklopiti

- imaju manje gume, koje su manje sposobne za neravne terene

→Pogledaj sklopive bicikle

 

BMX

+ specijalizirani bicikli

- nisu prikladni za veće udaljenosti
- nemaju ni mjenjač ili ovjes

 

→Pogledaj BMX bicikle

 

Električni

Električni bicikli su bicikli na struju. Pogodni su za vožnju u gradu i biciklističkim stazama, a prema namjeni korištenja dalje se dijele na brdske, cross, gradske i sklopive. Za njihovo korištenje nije potrebna vozačka dozvola.

+ domet može biti od 30 do 200 km
+ brzina je obično oko 25 km/h

→Pogledaj električne bicikle

 

→Gdje voziti bicikl po Hrvatskoj?

 

Važni parametri

Spol

Prilikom odabira novog bicikla možeš naići na kategorije koje dijele bicikle na ženske, muške i dječje bicikle, što ima svoje opravdanje s obzirom na različite građe tijela.

Ženski bicikl obično ima kraći i niži okvir od muškog, pa je upravljač bliže sjedalu. Budući da žene obično imaju manju težinu od muškaraca, važno je odabrati bicikl s kvalitetnom vilicom koja može reagirati na manja opterećenja tijekom vožnje. Prikladni su bicikli sa zračnom vilicom ili s mekšom oprugom. Bitan dio kvalitetnog ženskog bicikla je udobno sjedalo. Žensko sjedalo je obično šire i kraće, a središte mu je obično omekšano, često s gel ispunom. Kontrole kočnica kotača na ženskom biciklu moraju biti na dohvat ruke čak i kraćim prstima, a poluge kočnica ne bi trebale zahtijevati veliku silu.

Muški bicikli smatraju se osnovnim biciklima, koji imaju viši gornji dio okvira, a upravljač je osjetno udaljeniji od sjedala nego na ženskim modelima.

Specifičnost dječjih bicikala, osim njihove manje veličine, je i njihovo jednostavno rukovanje i pristupačne kočnice. Za dodatnu udobnost pogledaj materijal ručki na upravljaču. Prilikom odabira dječjeg bicikla bitno je odabrati pravu veličinu. Nikad ne kupuj veći bicikl misleći da će tvoje dijete izrasti u njega.

 

Veličina okvira

Ovisno o tome tko će voziti bicikl, odaberi odgovarajuću visinu okvira. Proizvođači je obično navode u inčima (1 "= 2,54 cm) i kreće se od 13-24", a ponekad se može naći i oznaka S, M, L, XL. Visina okvira, odnosno razmak između središnje osi i kraja cijevi sjedala, procjenjuje se prema visini vozača. Okvir bi trebao biti oko 5 cm udaljen od međunožja osobe koja stoji pored bicikla. Niži okviri su prikladniji za grad, jer se očekuje češće silaženje u odnosu na trekking varijante, gdje, naprotiv, viši okviri (cca. 1-2") osiguravaju bolju stabilnost na terenu. U nastavku ćeš pronaći orijentacijsku tablicu s veličinama okvira u odnosu na visinu vozača.

Veličina okvira (inči) Visina tijela (cm)
13 130–140
14 140–150
15 150–155
16 155–165
17-18 165–175
19-20 175–185
21-22 185–195
23-24 195 in več

 

Promjer kotača

Kao i veličina okvira, promjer kotača je također naveden u inčima. Promjer ovisi o vrsti bicikla koji odabereš. Što je veći, bolje će se nositi s neravninama i više će odgovarati višoj osobi. Manji kotač je također bolje kontroliran. Dječji bicikli obično počinju od 12”.

  • Kod brdskih bicikala ćeš najčešće vidjeti 26", te relativno novouvedene vrijednosti 29" i 27,5". Veći promjeri (29") lakše svladavaju prepreke kao što su kamenje i rupe, imaju bolju stabilnost i prelaze veće udaljenosti u jednom potezu. S druge strane, manji promjeri (26 "i 27,5") su lakši, upravljiviji i jednostavniji za rukovanje pri većim brzinama i zavojima.
  • Gradski, cestovni i trekking bicikli izrađeni su s gumama promjera 28" i stoga su prikladniji za vožnju s promjenjivom dinamikom.
  • Promjer za sklopive bicikle često varira. Obično su oko 20". Stoga su pogodniji za kraća, lakša putovanja.Promjer za sklopive bicikle često varira. Obično su oko 20". Stoga su pogodniji za kraća, lakša putovanja.
  • BMX bicikli mogu imati promjer od 12", 16", 18" ili 20", ovisno o specijalizaciji.

Težina

Iako težina nije ključni parametar odabira, ona će također pridonijeti ukupnim karakteristikama. Općenito, najteži (ako ne računamo e-bicikle) su brdski bicikli koji najčešće dosežu 13-14 kg. Veća težina je posljedica kvalitetne ovjesne vilice i disk kočnica. Lakši trekking bicikli su oko 12-13 kg, najlakši su onda cestovni i sklopivi modeli, idealno težine do 10 kg. Što je bicikl lakši, to je okretniji i lakši za rukovanje. Naravno, sveukupnoj masi pridonijet će i ostali dodaci (blatobrani, nosači).

Nosivost

Ako ne spadaš u prosjek težine, bolje je provjeriti nosivost odabranog proizvoda kod proizvođača. Osim težine samog vozača, računaj i na dodatne kilograme, primjerice kada voziš bicikl s ruksakom i šatorom. Nosivost većine bicikala je oko 120 kg. Trekking i BMX modeli sa većim opterećenjem trebali bi imati veću nosivost od 130-150 kg. Ako bicikl preopterećuješ dulje vrijeme, to će dovesti do većeg trošenja pa čak i oštećenja nekih komponenti, kao što su pedale, žice i vilica.

Vilice i ovjes

Vilica je pričvršćena na upravljački dio okvira i nosi prednji kotač. Budući da povezuje kotač i okvir, ima veliki utjecaj na to kako se nepravilnosti terena prenose na strukturu bicikla. Prije su postojale samo fiksne vilice, koje su se automatski smatrale dijelom okvira. Danas se smatraju zasebnim dijelom bicikla, koji se može kupiti zasebno prema individualnim zahtjevima.

Danas se fiksne vilice uglavnom koriste na cestovnim biciklima, ponekad i na vrlo jeftinim trekking ili brdskim modelima. Oni obično imaju ovjesnu vilicu kako bi se samo minimalni udari prenosili na ruke vozača. Mnoge su vilice danas opremljene bravom koju vozač može zaključati na popločanoj podlozi, pa se vilica ponaša kao da je fiksna, a bicikl tada nudi veće performanse.

Zavore

Kočnice se dijele na mehaničke i disk kočnice. Mehaničke se temelje na principu trljanja gumene pločice o površinu naplatka. Nadalje ih dijelimo na U-brake, V-brake i Cantilever. Disk kočnice djeluju tako da disk pritisnu na takozvanu fiksnu pločicu i koče nastalim trenjem. Hidraulične disk kočnice često se koriste na brdskim biciklima i vrlo su pouzdane čak i u mokrim uvjetima. Za kočenje koriste mineralno ulje ili tekućinu za kočnice.

Prijenos

Općenito, što više brzina, to bolje. Više stupnjeva prijenosa znači glatkiji prijelaz "promjena", a time i glatkiju vožnju. Nedostatak širokih kaseta (skup zupčanika) je veći rizik od križanja lanca, a time i njegovog većeg trenja i trošenja. Prilikom odabira, također potraži i ekstremne raspone. Ako je razlika između najtežeg i najlakšeg zupčanika mala, možda ćeš imati problema s penjanjem na strmija brda ili postizanjem većih brzina.

Iako najčešće nalazimo 3 stupnja prijenosa sprijeda, i to ne samo kod jeftinijih bicikala, možemo naići i na duplu brzinu. To uglavnom koriste biciklisti koji rjeđe mijenjaju i koriste niži stupanj prijenosa samo na strmim usponima. Njegov nedostatak može biti manje glatki prijelaz lanca tijekom prebacivanja brzina.

  • Brdski i cross bicikli s tri brzine - obično imaju 24, 27 i 30 stupnjeva prijenosa, u slučaju dvostrukih brzina standardno imaju ili 18 ili 20.
  • Cestovni bicikli obično imaju 18, 20, 27 ili 30 stupnjeva prijenosa, također ovisno o korištenju dvostrukog ili trostrukog mjenjača.
  • Dječji bicikli obično su opremljeni s manje stupnjeva prijenosa, tako da se mali biciklisti ne moraju toliko mučiti s mijenjanjem brzina.
  • Na specijaliziranim biciklima, prijenos se odvija prema disciplini za koju je bicikl dizajniran. Freestyle i BMX bicikli imaju jednu fiksnu brzinu, bicikli za spust mogu imati od 9 do 27 stupnjeva prijenosa.

Upravljač

O kakvom se tipu bicikla radi, često možeš prepoznati po upravljaču. Gradski modeli obično su zakrivljeni na način da vozač može sjediti ispravljenih leđa, a ne pognut. S druge strane, cestovni bicikli dizajnirani su s niskim upravljačem kako bi se osigurao najmanji mogući otpor. Brdski bicikli imaju ili ravne ručke koje se nazivaju Flat Bar ili takozvane Swallow Bar također poznate kao Riser Bar.

Sjedalo

Oblik sjedala često se razlikuje između ženskog i muškog bicikla. Ženski dizajn obično je širi i kraći. Središte sjedala tada se obično omekšava, često s gel podstavom. Kako bi vozačevo sjedalo bilo što udobnije i ujedno podržavalo optimalno držanje, treba ga oblikovati prema stilu sjedenja. Za manje fleksibilne vozače koji imaju uspravniji položaj sjedenja prikladna su sjedala s podignutim stražnjim dijelom koja će im pružiti dodatnu potporu.

Materijal

Upotrijebljeni materijal značajno ne utječe samo na svojstva okvira, već i na ukupnu izdržljivost i težinu bicikla. Proizvođači nastoje razviti najlakše moguće okvire s najvećom mogućom čvrstoćom. Većina jeftinijih modela ima čelične okvire (Hi-Ten steel), koji je vrlo čvrst, ali relativno težak i podložan koroziji. Trenutno korišteni aluminij je mnogo lakši i mekši. Zbog veće mekoće obrađuje se u leguri s drugim metalima (duraluminij). Kako bi se postigla čvrstoća usporediva s čelikom, duraluminij okviri se proizvode s cijevima većeg promjera.

Materijal okvira Prednost Nedostatak
čelik Čvrstoća veća težina
Aluminij / Duraluminij mala težina mekoća
Karbon čvrstoća, prigušuje udarce viša cijena
Titan aktivno smanjuje vibracije, mala težina viša cijena, zahtjevniji popravci

 

 

Oprema i dodaci

 

Česta pitanja

Kako i kada održavati i sevirsirati bicikl?

Bicikl se mora pravilno održavati. Osim što produžuješ vijek trajanja komponenti, održavaš i udobnost vožnje. Ako neka od komponenti već pokazuje prekomjernu istrošenost, nemoj oklijevati zamijeniti je. To je važno i za bicikl i za tvoju sigurnost.

Nakon svake vožnje po vlažnom vremenu ili, obrnuto, nakon vožnje po suhoj prašnjavoj cesti, bicikl je potrebno oprati. Samo ukloni blato ili prašinu s okvira gume, vilice i bočnih stijenki vlažnom krpom. Lanac će također trebati čišćenje. Za pranje možeš koristiti posebno sredstvo za čišćenje lanaca, a možeš si i olakšati posao kupnjom perača za lanac. Nakon toga, lanac se mora podmazati uljem namijenjenim za tu svrhu.

Lanac je bitno podmazivati kontinuirano kako nikada ne bi bio suh, inače će škripati i postoji opasnost od prekomjernog trošenja. Iskusni biciklisti savjetuju podmazivanje lanca barem svakih 150 km u vrućim i suhim uvjetima. U vlažnim uvjetima optimalno je podmazati lanac nakon svake vožnje, jer vlaga ubrzava ispiranje ulja sa lanca. Neposredno nakon nanošenja ulja na lanac, pričekaj 20 minuta s vožnjom kako bi ulje pravilno ušlo u lanac. Sredstva za čišćenje i ulja možeš pronaći u kategoriji ulja i masti.

Prije svake vožnje provjeri zrak u gumama i kočnice. Ako voziš nakon duže pauze, provjeri da lanac nije previše olabavio. Svakih otprilike 6 mjeseci preporučljivo je obaviti opći pregled bicikla. To znači podešavanje i podmazivanje sajle kočnice i mjenjača, provjeru i eventualnu zamjenu kočnica, pločica na disk kočnicama, kao i lanca. Također je potrebno provjeriti ukupnu geometriju bicikla. Stručne biciklističke trgovine rado će te savjetovati i pomoći u svim ovim točkama.

→Pogledaj bicikle na Jeftinije.hr

Želiš među prvima saznati najbolje sezonske ponude? Prijavi se na e-novosti koje ti pripremamo svaki tjedan.

Upiši ispravan e-mail

Hvala na prijavi. Uskoro možeš očekivati nove tjedne e-novosti.

® 2022 sMind d.o.o., dio Heureka grupe