SAVJET Auto-Moto
5.9.2022. 8:10:36

KAKO ODABRATI GUMU?

1/1

Uvijek pogledaj tehnički certifikat za potpunu informaciju o tome koje dimenzije guma pripadaju tvom automobilu. Podatke možeš pronaći i na bočnoj strani guma, ali ako nisi prvi vlasnik vozila, nema 100% garancije da zaista imaš idealne gume.

 

  • Maja, urednica na Jeftinije.hr
  • Vrijeme čitanja: 10 min

 

Indeks

  1. Parametri guma (195 / 65 R15 95 H)
  2. Uzorak
  3. Važni čimbenici pri odabiru
  4. Vrste guma prema sezoni
  5. Specifične vrste
  6. Energetska oznaka
  7. Ostale gume i dodaci
  8. Savjet za kraj

 


1. Parametri guma (195 / 65 R15 95 H)

 

  • Osnovni dimenzijski parametri su širina, profil i promjer
  • Osim toga, za gume su navedeni konstrukcija, nosivost i indeks brzine
  • Uobičajena oznaka parametara guma izgleda ovako: 195 / 65 R15 95 H

 

Širina (195)

 

  • Širina gume navedena je u milimetrima
  • To je broj prije kose crte i iz njega se izvodi profil gume
  • Ovo je maksimalna širina pri nominalnom opterećenju i nazivnom tlaku napuhavanja
  • Parametar se mora slagati s podacima u prometnoj dozvoli tvojeg vozila

 

Profil (65)

 

  • Ovaj parametar govori o "visini" gume od diska do naplatka
  • Određuje visinu bočne stijenke gume i izražava se u postocima
  • 100% odgovara širini gume
  • Dakle, ako je profil 65, visina gume je 65% od 195 mm, što je 126,75 mm

 

Promjer (15)

 

  • Unutarnji promjer gume naveden je u inčima
  • Mora biti identičan promjeru naplatka, odnosno metalnog dijela kotača
  • Unutarnji promjer je visina mjerena od donjeg ruba do gornjeg ruba

 

Konstrukcija (R)

 

  • Označava se slovom
  • Gotovo bez iznimke, danas ćeš pronaći R broj na osobnim automobilima
  • Ukazuje na radijalnu konstrukciju gume
  • Unutarnja vlakna okvira kotača okomita su na smjer rotacije gume tijekom vožnje

 

Naravno, postoji i tip dijagonalne konstrukcije - D i tip mješovite konstrukcije - B, ali ih se danas rijetko sreće. Neke gume za velike brzine imaju oznaku ZR. Ovaj kod označava gume prilagođene brzinama iznad 240 km/h.

 

Indeks opterećenja (95)

 

  • Nosivost ili indeks opterećenja označava maksimalno opterećenje gume
  • Broj indeksa odgovara vrijednosti izraženoj u kg u odgovarajućoj tablici
  • Dakle, ne vrijedi da je indeks 95 jednak 95 kg
  • Tek prema tablici vidjet ćeš da vrijednost 95 odgovara teretu od 690 kg

 

Indeks nosivosti povezan je sa slovima XL ili RF, što znači pojačanu konstrukciju, a time i povećanu nosivost guma. Propisani su za pick-upove, višenamjenska vozila (MPV) i manja gospodarska vozila.

 

Indeks brzine (H)

 

  • Indeks odgovara najvećoj brzini u km/h za koju je guma napravljena
  • Ako tijekom vožnje prekoračiš ovu brzinu, postoji opasnost od oštećenja gume
  • Indeks mora biti veći ili jednak maksimalnoj konstrukcijskoj brzini automobila
  • Slovo H znači da s gumom možeš voziti maksimalnom brzinom od 210 km/h

 

2. Uzorak

 

Simetrični uzorak

 

  • Gumu sa simetričnim uzorkom možeš postaviti na bilo koju stranu automobila
  • Njen dizajn, uključujući blokove, lamele i utore, je aksijalno simetričan
  • Zahvaljujući tome, prilikom postavljanja ovih guma ne moraš pratiti smjer njihove rotacije
  • Gume sa simetričnim uzorkom prikladne su za terenska vozila, gradska vozila i višenamjenska vozila

 


 

 

Asimetrični uzorak

 

  • Ima različite unutarnje i vanjske strane jer svaka ima drugačiju funkciju
  • Unutarnja strana prenosi sile kočenja na cestu
  • Ima utore koji odvode vodu i snijeg
  • Vanjska strana osigurava stabilnost u zavojima zahvaljujući čvrstom bloku
  • Stoga moraš obratiti pozornost na položaj guma tijekom montaže
  • Na vanjskoj strani gume obično piše "Outside"
  • Unutrašnjost gume obično ima oznaku "Inside"
  • Smjer vrtnje u ovom slučaju obično ne utječe na funkcionalnost gume
  • Gume s asimetričnim profilom prikladne su za automobile s jačim motorom

 


 

 

Usmjereni (strelica) uzorak

 

  • Dizajn podsjeća na slovo V
  • Široki utori u sredini savršeno odvode vodu i snijeg
  • Ova vrsta uzorka odlično djeluje protiv akvaplaninga, zbog čega se najčešće koristi na zimskim gumama
  • Važno je pratiti smjer rotacije gume, naznačen strelicom ugraviranom sa strane


 

3. Važni čimbenici pri odabiru

 

Tvoj stil vožnje

 

  • Ako voziš kao trkač i "režeš" zavoje, pobrini se da tvoje nove gume imaju bolje prianjanje i bolju učinkovitost kočenja
  • Za brzu vožnju potraži gume koje mogu podnijeti velika opterećenja i dizajnirane su za visoke performanse
  • Takve gume su označene kao UHP gume (ultra high performance)
  • Ako voziš na trkaćoj stazi, odaberi gume iz odjeljka sportskih guma

 

Prilagođeni zahtjevi vs. tehnički parametri automobila

 

  • Prometna sadrži podatke o dimenzijama guma i diskova, indeksu nosivosti i brzini, na što sve moraš obratiti pozornost pri odabiru novih guma.
  • Za indeks nosivosti i brzine, kod ljetnih guma možeš dobiti gume s većim indeksom od onog koji daje "tehničar", ali nikako s nižim indeksom.
  • No, postoji iznimka za zimske i cjelogodišnje gume s oznakom M+S, au nekim slučajevima mogu se koristiti gume s nižim indeksom brzine od onog navedenog u prometnoj dozvoli.

 

Na tebi je da odabereš marku i konkretan uzorak guma. Uvijek kreni od kategorije tvojeg automobila i najčešćeg načina vožnje.

 

Razlike unutar jedne dimenzije

 

  • Gume se međusobno razlikuju i po materijalu od kojeg su izrađene. Uglavnom se radi o različitim kombinacijama sirovina koje se dodaju gumenoj smjesi, što će utjecati na osnovna svojstva.
  • Kvaliteta smjese ima veliki utjecaj na ponašanje gume pri različitim temperaturama. Smjese su kategorizirane prema tvrdoći dobivene gume.
  • Trkači i vozači brzih sportskih automobila na ovaj bi kriterij pri kupnji trebali obratiti veliku pozornost.

 

Ne postoji guma koja savršeno odgovara svim uvjetima i ispunjava sve zamislive zahtjeve bez iznimke. Proizvođači nude specijalizirane gume kako bi uvijek bile optimalno prilagođene danim uvjetima.

 

4. Vrste guma prema sezoni

 

Zimske gume

 

  • Obavezna su zimska oprema svakog vozila od 1. studenog do 31. ožujka
  • Uzorak s dubokim utorima dobar je za svaki snijeg na cesti
  • Snijeg u utorima tada jamči najbolje prianjanje pod pritiskom vozila
  • Iskorištava činjenicu da se snijeg najbolje lijepi za snijeg
  • Minimalna zakonska dubina profila zimskih guma za osobna vozila je 4 mm
  • Zimske gume imaju genijalan sustav malih odvodnih kanala koji odvode vodu i sprječavaju akvaplaning
  • Zimske gume sadrže veći udio prirodnog kaučuka pa gume zadržavaju fleksibilnost i pri niskim temperaturama
  • Za razliku od ljetnih guma koje bi na hladnoći otvrdnule i ne bi mogle pružiti kvalitetan kontakt s cestom
  • Zimske gume obično su označene simbolom M+S (blato i snijeg) ili simbolom snježne pahulje

 

Pogledaj zimske gume na Jeftinije.hr »

 

Za zimske i cjelogodišnje gume indeks brzine može biti manji od onog navedenog u tehničkom certifikatu. U tom slučaju tijekom vožnje moraš imati postavljeno upozorenje na ovu brzinu u vidnom polju. U modernim automobilima na putnom računalu, u starijim automobilima dovoljna je kartica s upozorenjem.

 

Ljetne gume

 

  • Imaju sastav koji omekšava na umjerenim temperaturama
  • Svojim prianjanjem može se prilagoditi i suhim i mokrim cestama
  • Deblji blokovi gaznoga sloja također se nose s prijetnjom akvaplaninga
  • Istodobno, imaju dovoljno kontaktne površine
  • Auto se tako dobro nosi i ima bolje mogućnosti kočenja
  • Sadrže manje prirodnog kaučuka pa postaju krte na temperaturama ispod +7 °C
  • Imaju niže trenje, a time i manju potrošnju goriva

 

Pogledaj ljetne gume na Jeftinije.hr »

 

Cjelogodišnje gume

 

  • Kompromis su između ljetnih i zimskih guma
  • Na snijegu ne postižu tako dobre rezultate kao zimska guma
  • Stoga su prikladnije za vozače koji zimi ne voze tako često
  • Kao i kod zimskih guma, pravilo min. dubina profila je 4 mm
  • Odlučiš li se za njih, provjeri imaju li doista M+S simbol

 

Pogledaj cjelogodišnje gume na Jeftinije.hr »

 

Sa ili bez zračnice?
Kratica tl označava "tubeless". Zračna guma naziva se tt (tubetype) i nalazi se na modelima motocikala.

 

5. Specifične vrste

 

Gume za 4×4, terenska i SUV vozila

 

  • Izbor guma uvijek je određen konkretnim modelom vozila i načinom vožnje
  • One za automobile s pogonom 4×4, SUV i terenska vozila imaju ojačane bočne stijenke
  • Obično su veće, robusnije, vrlo izdržljive i bolje prianjaju na mokrim i suhim površinama
  • Također, njihova ugradnja zahtjeva poseban pristup kako bi se na pravi način očuvale mogućnosti kardanske osovine vozila

 


 

Sportske – polu-slick gume

 

 

  • Ovo su polutrkaće gume
  • Njihova tehnologija inspirirana je trkaćim stazama
  • Imaju ojačane bočne stijenke, poseban tip konstrukcije i uzorka
  • Zadovoljavaju zahtjeve sigurnosnih i tehničkih standarda za normalan rad
  • Semi-slick gume su samo ljetne

 



 

Run-flat gume

 

 

  • One mogu nastaviti vožnju čak i uz gubitak tlaka ili probijanje
  • U slučaju oštećenja, na njima se još uvijek možeš odvesti kući ili u servis
  • Namijenjene su samo za automobile s nadzorom tlaka u gumama (bez ove funkcije vozač ne bi primijetio njihov kvar)
  • Imaju posebnu konstrukciju s ojačanom bočnom stijenkomNabavna cijena ovih guma je viša i nakon kvara više nije moguć popravak
  • Run-flat gume mogu biti ljetne, zimske ili cjelogodišnje

 


 

Protektirane gume

 

  • Ovo su reciklirane gume
  • Proizvode se obnavljanjem kostura rabljenih i neoštećenih guma
  • Svaka obnovljena guma temeljito se pregledava tijekom procesa proizvodnje
  • Tek kupljena obnovljena guma obično traje istu kilometražu kao potpuno nova guma
  • Njihova prednost je niska cijena i ekološki aspekt proizvodnje
  • Neki proizvođači nude jamstvo za ovu vrstu dok se guma u potpunosti ne istroši
  • Dostupne su u ljetnim, zimskim i gumama za sva godišnja doba

 

 

6. Energetska oznaka

 

Od 2012. godine Europska unija uvela je energetsku oznaku kao obvezno označavanje guma. Oznaka je sadržavala samo 3 osnovne ocjene. U svibnju 2021. stupio je na snagu njegov ažurirani obrazac koji navodi sljedeće karakteristike:

 

Potrošnja goriva i energetska učinkovitost

 

  • Prema uštedi energije, u novoj verziji gume su podijeljene u kategorije od A (najekonomičnije) do E (najmanje učinkovite).
  • Ono što određuje ekonomičnost je otpor kotrljanja guma
  • Potrošnja goriva ima važnu ulogu s ekološkog i, naravno, ekonomskog gledišta


 

Mokro prianjanje

 

  • Opisuje sposobnost gume da koči na mokrim cestama
  • Bitno za tvoju sigurnost u vožnji
  • Energetska oznaka rangira gume od A (najbolje) do E (najlošije) 

 

Buka

 

  • Posljednji od izvorna 3 parametra označava vanjsku buku kotrljanja gume
  • Po novom, buka se dijeli u 3 razreda označene od A (najtiši) do C (najglasniji)
  • Na naljepnici postoji i određena vrijednost u dB

 

Novosti

 

  • Sada ćeš na naljepnici pronaći simbol certifikata zimske gume 3PMSF - tzv. alpski simbol (pahuljica na planinskom vrhu s tri vrha)
  • To će biti naznačeno za zimske i cjelogodišnje gume testirane u određenim zimskim uvjetima
  • Jamči najbolje prianjanje na cestama prekrivenim snijegom
  • Drugi novi piktogram na etiketi je simbol prianjanja ledu
  • Bit će uveden za zimske gume sa savršenim performansama na zaleđenoj površini
  • Međutim, ovaj simbol nije relevantan za uvjete srednje Europe - prikladan je samo za ekstremne uvjete, npr. u zemljama sjeverne Europe

 

Na etiketi ćeš pronaći i naziv uzorka, identifikacijsku oznaku, veličinu i klasu. Osim toga, QR kod osigurava jednostavnu provjeru istinitosti podataka.

 

7. Ostale gume i dodaci

 

Gume za motocikle

Kamionske gume

Felge

Lanci za snijeg

Druga auto oprema

 

8. Savjet za kraj

 

Vrijeme za promjenu

 

Kod guma je potrebno kontinuirano provjeravati dubinu gaznog sloja, pritisak, stanje bočnih stijenki (izbočine ili mjehurići) kao i znakove neravnomjernog trošenja. Stručnjaci preporučuju ovu provjeru barem jednom mjesečno. Gumu treba odmah zamijeniti ako:

 

  • uzorak je dubok samo 1,6 mm za ljetne gume i 4 mm za zimske - to su zakonske granice, ali idealno je ne čekati i gume promijeniti nešto ranije.
  • dođe do mehaničkog oštećenja gume.
  • primijetiš da je guma neravnomjerno istrošena, npr. u sredini, sa strane ili na manjim površinama. Pri vožnji s takvom gumom postoji opasnost od nezgode zbog slabije upravljivosti automobila. Obrati se stručnjaku, problem neravnomjernog trošenja može signalizirati druge probleme s automobilom, kao što je nepravilno podešena geometrija, loša ravnoteža kotača ili nepodešen ovjes.
  • tvoj automobil ima drugačije gume od onih koje propisuje prometna dozvola.

 

Zbog simetrije i bolje interakcije vozila s cestom stručnjaci preporučuju da uvijek mijenjaš sve 4 gume odjednom.

 

Starost gume razlikuje se s 2 gledišta. Prvo što treba uzeti u obzir je ukupni životni vijek gume. Izračunava se od trenutka kada je guma proizvedena i označena je DOT kodom na bočnoj strani. Proizvođači preporučuju ukupni vijek trajanja guma od 10 godina, nakon čega se gume više ne smiju koristiti.

 

DOT kod je oznaka koja označava proizvođača, dimenzije i datum proizvodnje gume. Na vanjskoj strani kućišta gume možeš pronaći do dvanaest znamenki DOT koda. Zadnje četiri znamenke označavaju datum proizvodnje iz kojeg možeš lako izračunati starost. Prve dvije brojke označavaju tjedan, zadnje dvije znamenke označavaju godinu proizvodnje (npr. zadnje četiri znamenke DOT koda 2317 znače da je guma proizvedena u 23. tjednu 2017).

 

Nadalje, starost gume može se odrediti prema vremenu njezine uporabe. Općenito je pravilo da ne smiješ voziti na gumama koje su u uporabi duže od 5 godina.

Neki prodavači nude gume koje nisu korištene, ali imaju stariji datum proizvodnje. Naravno, takve gume neće imati ista vozna svojstva kao gume novijeg datuma proizvodnje.

Starost gume ima izravan utjecaj na njezina vozna svojstva, posebice sigurnost vožnje s vremenom opada. Automobil sa starim gumama teže je kontrolirati, povećava mu se put kočenja i postoji opasnost od proklizavanja i akvaplaninga. Znakovi starenja mogu se očitovati pucanjem gume na vanjskoj strani gaznog sloja, smanjenom dubinom gaznog sloja itd.


 

Skladištenje guma

Gume bi trebalo skladištiti izvan izravne sunčeve svjetlosti na hladnim i suhim mjestima, na maksimalnoj temperaturi od 35°C. Kada skladištiš gume na felgama, napumpaj ih do normalnog tlaka i složi jednu na drugu. Ako skladištiš gume bez naplataka, čuvaj ih uspravno jednu do druge i ne zaboravi ih povremeno okrenuti kako bi se spriječile deformacije. Kada mijenjaš gume sezonski, označi prednje i stražnje gume, tako ćeš ih sljedeći put lakše staviti.

Stalci za gume uvelike će ti olakšati skladištenje guma, a folije su prikladna zaštita za gume koje trenutno nisu u uporabi. Obavezno provjeri širinu guma i njihov najveći vanjski promjer prije kupnje kako bi sve odgovaralo.

 

Pogledaj gume na Jeftinije.hr »

 

 

Želiš među prvima saznati najbolje sezonske ponude? Prijavi se na e-novosti koje ti pripremamo svaki tjedan.

Upiši ispravan e-mail

Tvoja prijava možda još nije potpuno dovršena. Ako se prijavljuješ prvi put, otvori svoj e-mail sandučić i klikni na poveznicu u poruci. Ne zaboravi provjeriti i neželjenu poštu.

® 2024 sMind d.o.o., dio Heureka grupe