SAVJET Biciklizam
19.4.2022. 14:46:48

KAKO ODABRATI BICIKL?

1/1

Zagriženi si biciklist ili tražiš praktičan i ekološki prihvatljiv način prijevoza? Bicikl će ti otvoriti nove mogućnosti kretanja gradom, dati ti novi pogled na okolinu i učiniti nešto za svoje zdravlje. Možemo te savjetovati kako odabrati bicikl koji će točno zadovoljiti vaše zahtjeve.

  • Nikolina, urednica na Jeftinije.hr
  • Vrijeme čitanja: 13 min

 

Indeks

  1. Vrste bicikla
  2. Parametri
  3. Oprema i dodaci
  4. Pitanja i odgovori

 

Vrste bicikla

Prije nego kreneš u pregled pojedinih parametara, moraš odgovoriti na pitanje za što točno bicikl treba koristiti, odnosno gdje i koliko često će se koristiti.

Brdski/MTB bicikli

Ako planiraš vožnju po šumi i terenu, odaberi brdski bicikl. MTB je brdski bicikl koji te neće iznevjeriti ni na avanturističkom izletu u prirodi. Ima kraći, robusniji okvir i šire gume za svladavanje neravnog terena.

+ idealno za neravan teren
+ dobro prianjanje
+ visoka stabilnost
+ vrlo izdržljiva konstrukcija
+ mnogi zupčanici

- velika težina
- loš prijenos energije - vožnja je jako zamorna

Brdski bicikli s opruženom prednjom vilicom

Bicikli s fiksnim okvirom su brdski bicikli s prednjim vilicama sa suspenzijom i često se nazivaju hardtrails. Prikladne su za sve terene, biciklističke staze i povremenu upotrebu na cesti. Prednost bicikala s fiksnim okvirom je u tome što omogućuju učinkovitiji prijenos snage od bicikala s punim ovjesom, a također su i lakši, što rezultira boljim odzivom papučica. Vilica s prednjim ovjesom osigurava amortizaciju udaraca uslijed neravnog terena.

Brdski bicikli s punim ovjesom

Brdski bicikli s punim ovjesom (puni MTB) dizajnirani su za sportsku i natjecateljsku upotrebu. Imaju izdržljivu konstrukciju za vožnju po zahtjevnim terenima izvan asfaltiranih cesta. Osim ovjesa na prednjoj vilici, straga imaju i zračne amortizere čiji se pritisak može regulirati preciznim podešavanjem bicikla prema vašoj težini. Njihova prednost je znatno smanjenje udaraca, što pridonosi smanjenju opterećenja kralježnice i leđnih mišića, a time i ugodnijem osjećaju, ne samo tijekom vožnje, već i nakon vožnje bicikla. Nedostatak bicikla s punim ovjesom je veća težina koja je povezana s potrebom veće potrošnje energije tijekom vožnje zbog slabijeg odziva na aktivaciju pedala.

 

→Pogledaj brdske bicikle

 

Cestovni bicikli

Ni terenska vožnja nije za tebe i radije voziš po cesti? Onda je cestovni bicikl očigledan izbor za tebe, jer ima izvrsne vozne karakteristike na glatkim i visokokvalitetnim površinama kao što su asfalt ili beton. Imaju iznimno lagane okvire i uske gume za postizanje maksimalne brzine uz minimalnu potrošnju energije.

+ lagan
+ vrlo brzo
+ odličan prijenos snage
+ gume mogu imati zračnicu ili biti na napuhavanje

- nije prikladno za terensku upotrebu
- manje izdržljiva konstrukcija
- manje brzina
- nema ovjesa - slaba amortizacija

 

Više o cestovnim biciklima
Klasične cestovne bicikle prepoznajemo i po nisko postavljenim upravljačima, što smanjuje otpor zraka. Tradicionalni oblik se također naziva ram. Ovi modeli klasificirani su kao sportski bicikli, pogodni za iskusnije vozače.

 

→Pogledaj cestovne bicikle

 

 

Trekking i cross bicikli

Osim terena, uživaš li i u biciklističkim rutama? S cross biciklima i trekking biciklima možeš ići glatkim cestama i srednje zahtjevnim terenima. U tome pomažu uži kotači (u odnosu na brdske bicikle) velikog promjera. Za razliku od gradskih modela, imaju sportskiju geometriju i manje uspravan položaj sjedenja.

+ Vrlo svestran
+ Ni po čemu se ne ističu, ali ni ne zaostaju
+ Dobra ravnoteža između stabilnosti, upravljanja, ovjesa i potrošnje energije

 

Više o trekking biciklima
Obično se smatra da su trekking bicikli zbog svoje opreme (blatobrani, svjetla, prtljažnik) prikladniji za grad. Cross verzija tada bi trebala biti otvorena za više avantura na srednje teškom terenu. Međutim, proizvođači često brkaju te dvije oznake.

 

→Pogledaj treking i cross bicikle

 

Gradski bicikli

Planiraš li prošetati gradom? Ili želiš ići u svoju omiljenu trgovinu biciklom i ne želiš riskirati probleme s parkiranjem? Pronađi gradski bicikl. Iako nemaju tako čvrst okvir kao brdski bicikli, ipak su otporni na manje nježno rukovanje.

+ odlučujući omjer težine i izdržljivosti
+ izvrsna upravljivost i stabilnost
+ niži okvir za udobnije sjedenje
+ brze i pouzdane kočnice

- nije prikladno za terensku upotrebu
- nije prikladno za duga putovanja

Više o gradskim biciklima
Prilikom odabira gradskog bicikla usredotoči se na upravljač. Trebao bi biti zakrivljen tako da možeš voziti ravnih leđa.

 

→Pogledaj gradske bicikle

 

Sklopivi bicikli

Za lakši prijevoz u automobilu, vlaku ili javnom prijevozu najbolji su sklopivi bicikli koji se u trenu pretvaraju u ručnu prtljagu koju možeš ponijeti i u autobus.

+ lagan
+ sklopivi
+ spretan

- niska stabilnost
- nije prikladno za terensku upotrebu
- nije prikladno za duga putovanja

 

→Pogledaj sklopive bicikle

 

BMX bicikli

Ako si ljubitelj sportskih disciplina kao što su downhill, fourcross, biketrial i sl. potraži specijalizirane BMX bicikle, tj. motokros motocikle. Izvrsno rade u zatvorenom prostoru ili na popločanim površinama.

Ako te interesiraju adrenalinski spustovi, možeš birati između freeride bicikala i downhill bicikala. Ako Dirtjump, Vert ili Bicross za tebe nisu samo prazni pojmovi, odaberi freestyle bicikl.

+ izdržljiva konstrukcija
+ visoka stabilnost
+ odlično upravljanje
+ idealan za izvođenje trikova i akrobatskih pothvata

- malo (ili nimalo) brzine
- loš ovjes (ili nikakav)
- nije prikladno za putovanja

 

→Pogledaj BMX bicikle

 

Šljunčani bicikli

Mnogi možda nisu čuli za hibridne šljunčane bicikle, koji se obično nazivaju šljunčani bicikli. Možeš ih prepoznati po širim gumama i cestovnom okviru. Pogodni su za brzu vožnju po asfaltu, ali neće ih zbuniti ni lakši tereni. Za razliku od cross bicikala i trekking bicikala, oni su više poput cestovnih bicikala.

+ brzi
+ dobar prijenos energije
+ dobra upravljivost i stabilnost
+ relativno mala težina

- prosječna apsorpcija udarca
- nije prikladno za grube terene

 

Električni bicikli

Električni bicikli su bicikli koji se djelomično ili u potpunosti pokreću električnom energijom. Pogodne su za gradsku vožnju i biciklističke rute. Ovisno o namjeni korištenja dijele se na brdske e-bicikle, cestovne e-bicikle, cross e-bicikle, gradske e-bicikle i sklopive e-bicikle. Tip utječe na snagu motora i domet koji može biti od 30 do 200 km. Terenski modeli imaju jači i snažniji motor. Brzina je obično oko 25 km/h, a za vožnju nije potrebna vozačka dozvola.

 

→Pogledaj električne bicikle

 

→Više o odabiru e-bicikla možeš pročitati ovdje

 

→Top 3 ideje za vikend izlet s biciklom po Hrvatskoj

 

Parametri

Ženski, muški i dječji bicikli

Različite strukture tijela vozača zahtijevaju različite dizajne kotača.

Ženski bicikl obično ima kraći i niži okvir od muškog bicikla, tako da je upravljač bliže sjedalu. Budući da su žene obično lakše od muškaraca, važno je odabrati bicikl s kvalitetnom vilicom koja reagira na mala opterećenja tijekom vožnje.

Kočnice na ženskom biciklu trebaju biti prilagođene kraćim prstima i ne smiju zahtijevati pretjeranu silu.

Osim manjih dimenzija, posebnost dječjih bicikala je bolja upravljivost. Za veću udobnost provjerite materijal ručki upravljača. Prilikom odabira dječjeg bicikla potrebno je odabrati pravu veličinu. Nikada ne kupuj veći bicikl jer misliš da će dijete uskoro prerasti odabrani i da ćeš morati kupiti novi.

 

Tablica odgovarajuće veličine bicikla prema visini i dobi djeteta:

Dob djeteta Preporučena veličina kotača Tjelesna visina (cm)
do 4 godine 12" 70-95
4-6 godina 16" 85-110
6-8 let 20" 105-135
8-10 24" 135-155

 

Veličina okvira

Visina okvira, tj. udaljenost između središnje osi i kraja cijevi sjedala procjenjuje se prema visini vozača. Okvir bi trebao biti udaljen oko 5 cm od međunožja osobe koja stoji na biciklu.

Ovisno o tome tko će voziti bicikl, odaberi odgovarajuću visinu okvira. Proizvođači ga obično navode u inčima (1" = 2,54 cm) i kreću se od 13 do 24". Ponekad možeš naići i na oznake S, M, L i XL.

Visina okvira (inči) Visina tijela (cm)
13 130–140
14 140–150
15 150–155
16 155–165
17-18 165–175
19-20 175–185
21-22 185–195
23-24 195 i više

 

Niži okviri su prikladniji za grad, jer se očekuju češći spustovi, u odnosu na planinarske verzije, gdje viši okviri pružaju bolju stabilnost na tlu.

Promjer kotača

Kao i veličina okvira, promjer kotača naveden je u inčima. Promjer ovisi o vrsti kotača. Što je veći, to će bicikl biti otporniji na udarce i prikladniji za visoke ljude. Manji bicikli mogu se bolje kontrolirati.

Više o promjerima kotača
Kod brdskih bicikala najčešće ćeš naići na 26" i novouvedene vrijednosti 29 i 27,5". S kotačima većeg promjera (29”) lakše se svladavaju prepreke poput kamenja i rupa, stabilniji su i pogodniji za veće udaljenosti. Nasuprot tome, kotači s manjim promjerima (26” i 27,5”) su lakši, okretniji i lakši za upravljanje pri većim brzinama.
Gradski, cestovni i trekking bicikli obično imaju gume promjera 28” i stoga su prikladni za vožnju s promjenjivom dinamikom.
Promjeri kotača za sklopive bicikle često variraju, ali obično su oko 20”. Pogodni su za kraće i lakše vožnje.
BMX bicikli mogu imati promjer od 12”, 16”, 18” ili 20”, ovisno o specijalizaciji.

Težina

Iako težina nije ključni parametar, ona može pridonijeti ukupnim karakteristikama upravljanja. Što je bicikl lakši, to je okretniji i lakši za upravljanje.

Općenito, najteži (ako ne računamo e-bicikle) su brdski bicikli, koji obično dosežu 13-14 kg. Veća težina rezultat je kvalitetnih ovjesnih vilica i kočnica. Lakši trekking bicikli teže oko 12-13 kg, dok su najlakši cestovni i sklopivi bicikli čija idealna težina ne prelazi 10 kg.

Nosivost

Ako tvoja tjelesna težina ne spada u prosjek, bolje je kod proizvođača provjeriti nosivost odabranog bicikla. Dugotrajno preopterećenje bicikla uzrokovat će veće trošenje, pa čak i oštećenje nekih komponenti - posebice pedala, žica i vilica.

Osim težine vozača, razmisli i o dodatnim kilogramima, primjerice kod prijevoza težih tereta. Teži brdski i BMX modeli imaju veću nosivost, točnije 130-150 kg.

Vilica i ovjes

Vilice su pričvršćene za upravljački dio okvira i nose prednji kotač. Budući da spajaju gumu i okvir, imaju veliki utjecaj na to kako se neravnine terena prenose na strukturu bicikla. U prošlosti su postojale samo fiksne vilice koje su se automatski smatrale dijelom okvira. Danas se smatraju zasebnim dijelom bicikla, koji se može kupiti i zasebno, prema individualnim zahtjevima.

Danas se fiksne vilice uglavnom koriste na cestovnim biciklima jer omogućuju maksimalan prijenos energije. Rezultat je brza vožnja s manje napora. S druge strane, amortizerska vilica uglavnom je dostupna na brdskim biciklima ili biciklima za skijaško trčanje i planinarenje, tako da se samo minimalan udar prenosi na ruke vozača kada se vozi po neravnim površinama.

Mnoge vilice danas su opremljene bravom kojom možeš zaključati vilicu tako da djeluje kao da je fiksna.

Kočnice

Kočnice se dijele na mehaničke i disk kočnice.

Mehaničke se temelje na principu trljanja gumene ploče o površinu felge, a dalje se dijele na U-brake, V-brake i Cantilever.

Disk kočnice rade pritiskom kočionog diska na takozvanu fiksnu ploču, što rezultira frikcijskim kočenjem.

Brdski bicikli često koriste hidraulične disk kočnice, koje su vrlo pouzdane čak i u mokrim uvjetima. Za kočenje koriste mineralno ulje ili kočionu tekućinu.

Mjenjač

Općenito, što više stupnjeva prijenosa, to bolje.

Više stupnjeva prijenosa znači mirniju vožnju. Nedostatak širokih kazeta (zupčanika) je veća opasnost od križanja lanca te time veće trenje i trošenje.

Pri odabiru također uzmi u obzir ekstremne raspone. Ako je razlika u veličini između najtežih i najlakših zupčanika mala, može biti teško penjati se strmim uzbrdicama ili doseći veće brzine.

Iako su tri prednja lančanika puno češća, dvostruki lančanici (2 lančanika) ne nalaze se samo na jeftinim biciklima. To uglavnom koriste biciklisti koji manje mijenjaju stupnjeve prijenosa i trebaju niži stupanj prijenosa samo na jako strmim usponima. Njegov nedostatak može biti manje gladak prijelaz lanca pri prebacivanju.

Osim klasičnih zupčanika, postoje i zupčanici koji se pokreću zupčastim remenom. Potonji je znatno tiši, lakši i ima dulji vijek trajanja. Nedostatak mu je viša nabavna cijena i zahtjevi kvalitete okvira.

 

Kako mogu saznati broj okretaja stražnjeg kotača?
Ako podijeliš broj zubaca najvećeg prednjeg lančanika i najmanjeg stražnjeg kotača (npr. 44:11) s brojem zubaca najmanjeg prednjeg kotača i najvećeg stražnjeg kotača (npr. 22:36), dobit ćeš broj koji označava broj okretaja stražnjeg kotača po hodu pedale.
Ovaj broj može biti u rasponu od 4 do 0,6.
Što je taj broj veći, to više energije moraš potrošiti za pedaliranje uz brdo, ali ovaj će ti stupanj prijenosa omogućiti da voziš brže. S druge strane, ako je broj bliži donjoj granici, lakše ćeš se penjati na strma brda.

 

Više o zupčanicima
  • Brdski i cross bicikli s trikonverterom - obično imaju 24, 27 ili 30 stupnjeva prijenosa, u slučaju dvostrukog mjenjača 18 ili 20.
  • Cestovni bicikli obično imaju 18, 20, 27 ili 30 stupnjeva prijenosa, ovisno o tome koristi li se dvostruki ili trostruki stupanj prijenosa.
  • Dječji bicikli obično su opremljeni s manje stupnjeva prijenosa, tako da se mali vozači ne moraju toliko mučiti s kontrolom mijenjanja brzina.
  • Specijalizirani bicikli imaju različite stupnjeve prijenosa ovisno o disciplini za koju je bicikl namijenjen. Freestyle i BMX bicikli imaju jedan stalni stupanj prijenosa, dok bicikli za spust mogu imati od 9 do 27 stupnjeva prijenosa.

 

Upravljač

U urbanim modelima upravljač je obično zakrivljen tako da vozač može sjediti s ravnim leđima.

S druge strane, cestovni bicikli imaju niski upravljač kako bi pružili što manji otpor.

Brdski bicikli imaju ravne ručke, zvane Flat Bars, ili Swallow Bars, također zvane Riser Bars.

Više o upravljaču
Ravni upravljač nije potpuno ravan, već ima blagi kut od 3-5°. Omogućuju niži položaj sjedenja na biciklu, dajući ležećem vozaču aerodinamičnu siluetu. Koriste se za sportsku i natjecateljsku vožnju.
Swallow Bars upravljač je viši i više se naginje prema vozaču zbog svoje zakrivljenosti. Vozač može sjediti u udobnijem uspravnom položaju. Ručka je također nešto udobnija za položaj zapešća. Obično su širi od ravnog upravljača pa je bicikl s njima lakše upravljiv, posebice na nizbrdicama i tehnički zahtjevnijim dionicama ceste. Zbog svog oblika i širine više su opružene, pa smanjuju udarce koji se s ceste prenose na vozača. Ova vrsta kormila (za razliku od ravnog kormila) ne može biti opremljena "rogovima", tj. dodatna pravokutna proširenja na krajevima upravljača, koja služe za bolje držanje.

 

Sjedalo

Oblik sjedala često se razlikuje na ženskim i muškim biciklima. Ženski dizajni obično su širi i kraći. Središte sjedala često je obloženo jastučićem od gela. Kako bi sjedalo bilo što udobnije, a u isto vrijeme podržavalo optimalno držanje, mora biti dizajnirano i prema stilu sjedenja. Za manje fleksibilne vozače s uspravnijim položajem sjedenja prikladna su sjedala s povišenim stražnjim dijelom koja će im pružiti dodatnu potporu.

Materijal

Materijal okvira ima značajan utjecaj na svojstva, izdržljivost i težinu bicikla.

Većina jeftinijih modela ima čelične okvire (Hi-Ten čelik), koji su vrlo čvrsti, ali relativno teški i skloni koroziji.

Češći aluminijski bicikli mnogo su lakši. Za dodatnu čvrstoću, aluminij se miješa s drugim metalima (duraluminijski bicikli) kako bi se postigla čvrstoća usporediva s čelikom.

Još kvalitetniji i skuplji su karbonski bicikli koji su vrlo čvrsti, lagani i nehrđajući. Također bolje apsorbiraju udarce.

Najekskluzivniji materijal ikada je titan. Okvir od titana može aktivno smanjiti vibracije, vrlo je lagan i također ne korodira. Nedostatak mu je visoka cijena i potreba za posebnim tehničkim postupcima u proizvodnji i popravcima.

Materijal okvira Prednost Nedostatak
Željezo snaga veća težina
Aluminij / duraluminij male težine mekoća
Ugljik snaga, apsorpcija udarca viša cijena
Titanium aktivno smanjuje vibracije, mala težina viša cijena, zahtjevniji popravci

 

 

Oprema i dodaci

 

Pitanja i odgovori

Disk kočnice ili obične kočnice?

Disk kočnice zahtijevaju manje održavanja i jače su od konvencionalnih kočnica. Jedina mana im je viša cijena.

Brdski bicikl ili kros bicikl?

Brdski bicikl je bolji za terensku vožnju zbog svoje stabilnosti i sposobnosti boljeg upijanja neravnina, ali na cestama i ravnim površinama morate se više truditi zbog slabijeg prijenosa snage (amortizerska vilica, veliki kotači).

Cross bicikl je mnogo svestraniji u tom pogledu. Svladava zemljane i šumske staze i ne čini vas nervoznima na cesti. Za razliku od brdskog bicikla, nije pogodan za zahtjevnu terensku vožnju u šumi i sl.

Što je dobro provjeriti na biciklu prije vožnje?

Provjeri napuhanost guma i podešavanje kočnica prije svake vožnje. Ako voziš nakon duže pauze, provjeri da lanac nije previše labav. Dobra je ideja obaviti generalni servis bicikla svakih šest mjeseci.

To znači podešavanje i podmazivanje sajli kočnica i mjenjača, provjeru i eventualnu zamjenu kočionih čeljusti (ili kočionih obloga) i lanca. Također treba provjeriti opću geometriju bicikla. U specijaliziranim biciklističkim radionicama rado će vas savjetovati i pomoći oko svih pitanja.

Kako pravilno očistiti bicikl?

Nakon svake vožnje po vlažnom vremenu ili, obrnuto, nakon vožnje po suhoj, prašnjavoj cesti, bicikl je potrebno oprati. Okvir, vilice i stranice guma možeš očistiti od blata ili prašine vlažnom krpom ili oprati bicikl crijevom. Također čisti lanac.

Za pranje lanca možeš koristiti posebno sredstvo za čišćenje lanca. Zatim se lanac mora podmazati uljem namijenjenim za tu svrhu.

Kako se brinuti za lanac bicikla?

Lanac se mora stalno podmazivati tako da nikad ne bude suh, inače će škripati i postoji opasnost od pretjeranog trošenja zupčanika.

Iskusni biciklisti preporučuju podmazivanje lanca barem svakih 150 km u vrućim i suhim uvjetima. U vlažnim uvjetima optimalno je podmazivati lanac nakon svake vožnje jer vlaga ubrzava ispiranje ulja s lanca.

Odmah nakon nanošenja ulja na lanac pričekaj 20 minuta prije vožnje, kako bi ulje dobro prodrlo u lanac.

 

→Pogledaj bicikle na Jeftinije.hr

Želiš među prvima saznati najbolje sezonske ponude? Prijavi se na e-novosti koje ti pripremamo svaki tjedan.

Upiši ispravan e-mail

Hvala na prijavi. Uskoro možeš očekivati nove tjedne e-novosti.

® 2023 sMind d.o.o., dio Heureka grupe