SAVJET Računalna oprema
29.4.2022. 9:05:46

KAKO ODABRATI MONITOR?

1/1

Obično provodimo nekoliko sati dnevno ispred monitora, zato nemoj podcjenjivati svoj izbor i biraj s obzirom na upotrebu. Igrači računalnih igri imaju svoje zahtjeve za monitore, digitalni kreatori imaju svoje, internet korisnici i oni koji rade na računalima imaju svoje zahtjeve. Savjetovat ćemo te kako se ne izgubiti u poplavi parametara i kako odabrati pravi monitor.

  • Nikolina, urednica na Jeftinije.hr
  • Vrijeme čitanja: 9 min

 

Indeks

  1. Vrste monitora
  2. Važni parametri
  3. Funkcije
  4. Dodaci za monitorje

Vrste monitora

Monitor za igrače

Igrače najnovijih računalnih igara posebno će zanimati brzina osvježavanja i odaziva. Važna je i razlučivost te prisutnost tehnologije G-Sync i Free Sync koje eliminiraju dosadno rezanje slike. Igrači monitori imaju izraženiji dizajn koji odgovara igraćem računalu i drugoj opremi. Popularni su zakrivljeni monitori.

Monitor za uredski rad

Posebno je važna vrsta površine zaslona i optimalno odabrana kombinacija dijagonale i rezolucije. Na većem monitoru s većom rezolucijom možeš organizirati rad u nekoliko aktivnih prozora jedan pored drugog i povećati svoju produktivnost. Korisna je flicker-free tehnologija, koja smanjuje umor očiju.

Monitori za grafičke i video kreatore

Kreatori multimedijskih sadržaja imaju najveće zahtjeve glede monitora. Za njih su alfa i omega vjerna reprodukcija boja i pokrivenost prostora boja sRGB, AdobeRGB i DCI-P3. Također žele dovoljno prostranu radnu površinu visoke rezolucije, velike dubine boje, visoke maksimalne svjetline i kontrasta.

Monitor za gledanje filmova i pregledavanje po internetu

S druge strane, za tu svrhu ne postoje strogi zahtjevi. Dovoljno je postaviti zahtjeve za dijagonalu i rezoluciju. Ako ne planiraš gledati filmove u Blu-ray kvaliteti, bit će dovoljna Full HD rezolucija. Veći kontrast pridonijet će življem izgledu filmova.

 

→Pogledaj monitore

 

Važni parametri

Dijagonala i omjer stranica

Dijagonala je obično zadana u inčima i predstavlja udaljenost između suprotnih rubova zaslona. Na većem monitoru možeš jednostavno vidjeti dva prozora dokumenta jedan pored drugog, što ga čini učinkovitijim. Ako imaš ograničen prostor na stolu i sjediš blizu monitora, ne možeš lako vidjeti rubove na velikom monitoru.

Oko 20-24 inča je prikladno za uredski rad, 24-29 inča je najbolje za multimediju i igre, a grafički dizajn i urednici dobivaju što više prostora na 30 inčima ili većem monitoru.

 

Danas su najčešći omjeri 16:9 i 16:10. Svestrani su za rad, pregledavanje po internetu, gledanje filmova i igranje igrica. Osim toga, ovaj je omjer sličan omjeru ljudskog vidnog polja. Ako često radiš s dokumentima, možda će ti odgovarati i uži monitor s omjerom 4:3 i 5:4, ali izbor je prilično mali. S druge strane spektra su iznimno široki monitori 21:9, koji su idealni za igranje igrica i gledanje filmova te su zanimljiva alternativa korištenju dva monitora.

Rezolucija

Rezolucija se odnosi na broj piksela u širini i visini zaslona. Što je veća rezolucija, to je slika bolja. Ako je razlučivost preniska, slika nije jasna i tekst može izgledati čudno. Full HD rezolucija se danas smatra osnovnom i savršeno je prikladna za dijagonalu od 24 inča. Kod 27-inčnih monitora obično već vidiš veće QHD rezolucije, a najveći i najkvalitetniji monitori privlače iznimno visokom 4K rezolucijom. Na takvom monitoru možeš uživati u najkvalitetnijim filmovima i igricama, u ovom posljednjem primjeru trebaš vrlo moćno računalo.

Rezolucija slike Broj piksela Omjer stranica
4K Ultra HD 3840 × 2160 16:9
WQHD 3440 × 1440 21:9
QHD 2560 × 1440 16:9
WUXGA 1920 × 1200 16:10
Full HD 1920 × 1080 16:9

 

Raspored računala, monitora, tipkovnice i dodatne opreme.
Raspored računala, monitora, tipkovnice i dodatne opreme.

Tehnologija prikaza slike

Velika većina modernih računalnih monitora koristi različite inačice LCD zaslona s LED osvjetljenjem. Većina monitora na današnjem tržištu koristi IPS panele koji imaju pravu i bogatu reprodukcijsku boju i odgovarajući odaziv. Vrlo slični su PVA, MVA i VA paneli, koji imaju nešto bolji kontrast, ali su inače po izvedbi usporedivi s IPS-om. S druge strane, TN paneli su znatno slabiji što se tiče boja i kutova gledanja, a jedina im je prednost brz odaziv, što je ključno pogotovo za zahtjevnije igrače.

Maksimalna svjetlost

To se mjeri u cd/m2 i smatra se da što je vrijednost veća, to bolje. Pojedinačni pikseli u boji su svjetliji, a rezultat tvog rada vidljiviji. Uvijek mora biti moguće smanjiti svjetlost ako je potrebno. Minimalna vrijednost trenutno je najmanje 300 cd/m2, grafičkim dizajnerima i igračima preporučujemo 350 cd/m2, a svjetlina iznad 400 cd/m2 korisna je samo za monitore koji se koriste u vrlo svijetlim prostorijama, kao što su izložbeni prostori.

Kontrast

Što je kontrast veći, to su boje bolje, posebno crna i bijela. Za uredsku upotrebu bit će dovoljan omjer od 400:1, a za igranje igrica i gledanje filmova najmanje 1000:1. Visokokvalitetni monitori imaju omjer 2000:1 ili više. Umjesto statičkog kontrasta, mnogi proizvođači navode dinamični kontrast, na koji možeš utjecati, primjerice, pozadinsko osvjetljenje i često doseže 1.000.000:1, čineći statički kontrast prikladnijim.

Brzina osvježavanja/odaziva

Oba su podatka posebno važna za igrače akcijskih računalnih igara. Nije toliko važno za normalnu upotrebu. Prva slika pokazuje koliko puta u sekundi monitor može ponovo nacrtati sliku. Standard među LCD monitora je 60Hz, pri čemu većina korisnika ne može primijetiti promjenu. Iznimka su igrači FPS akcijskih igara, koji bi trebali odabrati monitor sa 144 Hz ili više.

Vrijeme odaziva je dano u milisekundama i označava vrijeme potrebno pikselskoj slici da promijeni boju. Što je vrijeme kraće, manji je rizik od zamućenja slike tijekom brzog pokreta. Vrijeme odaziva konvencionalnih monitora je oko 8 milisekundi, a vrijeme odaziva najboljih igraćih monitora je oko 2 milisekunde.

Dubina boje

Govori koliko je memorije rezervirano za svaku od osnovnih boja RGB matrice (crvena, zelena, plava). Standardni su 8-bitni monitori koji mogu prikazati do 16 milijuna nijansi. Postoje i 10-bitni monitori koji mogu prikazati do milijardu. Za prosječnog korisnika razlika je zanemariva, ali je primjećuju profesionalni grafički dizajneri tijekom rada.

Svaki monitor ima drugačiji broj i različite vrste ulaza.
Svaki monitor ima drugačiji broj i različite vrste ulaza.

Povezivost

Stariji DVI ulaz je dostupan samo na grafičkim karticama, a iako se njihova upotreba smanjuje, još uvijek se nalazi na prilično širokom rasponu monitora. Njihova je rezolucija ograničena na 2560 x 1600 px. Osim toga, neki monitori još uvijek imaju zastarjeli analogni VGA/D – Sub konektor, koji podržava 10 bitne boje, ali smanjuje oštrinu slike s višom razlučivosti. Trenutno se najčešće koristi HDMI ulaz, koji osim slike može prenositi i zvuk. Međutim, njihov nedostatak je što podržava samo 8-bitne boje. Ako želiš spojiti monitor s 10-bitnim bojama, potreban ti je DisplayPort, koji pruža najbolju kvalitetu slike među normalnim ulazima. Međutim, nemaju ga sve grafičke kartice.

Površina zaslona

Površina LCD monitora može biti mat, sjajna ili antirefleksna. Sjajna ima bogatije boje, ali je vrlo osjetljiv na upadnu svjetlost. Iako mat monitor malo smanjuje živost boje, pa ne reflektira svjetlost. Antirefleksna završna obrada kombinira svojstva oba – dobru svjetlost i reprodukciju boja te također vrlo dobru zaštitu od odsjaja. Odgovarajući izbor zato ovisi o mjestu monitora te osjetljivosti i zamračenosti prostorije.

Potrošnja

Općenito, LCD monitori su relativno energetski učinkoviti, jer je potrošnja obično između 30 i 40 W. Kod velikih, naprednijih zaslona s visokom razlučivosti mogu potrošiti dvostruko više, što je cijena za visokokvalitetne slike. Ako monitor radi nekoliko sati dnevno ili čak neprekidno, račun za struju će vjerojatno biti veći.

Osnovni modeli monitora obično imaju jednu fiksnu poziciju s mogućnošću podešavanja visine. Ovo je korisno ako želiš da monitor bude postavljen pod idealnim kutom za tvoje oči. Napredniji monitori također omogućuju naginjanje zaslona za još bolje podešavanje kuta. Koristan je i nagib do 90° (tj. pivot), posebno za grafičke dizajnere ili one koji često pišu dugačke dokumente na računalu.

Radni stol s laptopom, monitorima, tipkovnicom i mikrofonom.
Radni stol s laptopom, monitorima, tipkovnicom i mikrofonom.

Ostale funkcije monitora

  • Zakrivljeni zaslon - Okomito zakrivljeni zaslon smanjuje odsjaj monitora, dok dijagonala odgovara užem vidnom polju u odnosu na monitor s ravnim zaslonom.
  • Ugrađeni zvučnici- Neki monitori imaju ugrađene zvučnike, ali oni su prikladniji za osnovnu upotrebu, jer kvaliteta nikada neće biti vrlo visoka zbog ograničenja veličine. Međutim, za obične korisnike ovo može biti dovoljno rješenje koje štedi novac na kupnji zvučnika kao i također prostor na radnom stolu.
  • Ugrađeni TV- zahvaljujući ugrađenom prijamniku možeš postaviti i digitalno TV emitiranje na monitoru – primjerice, u malim stanovima možeš spojiti dva uređaja u jedan, što je potpuno dovoljno za obje namjene. Neki od ovih monitora također imaju utor za CI karticu za pristup plaćenim TV kanalima.
  • Podešavanje svjetla i kontrasta - Gotovo svaki monitor omogućuje podešavanje osnovnih postavki slike, uključujući svjetlinu i kontrast. Ako često radiš u mraku, uz maksimalnu vrijednost svjetline obrati pozornost na minimalnu vrijednost svjetline. Dostupni su i monitori s automatskim podešavanjem svjetline koja se prilagođava svijetlu okoline.
  • Dodirna traka - Danas je sučelje većine sustava dizajnirano za upravljanje dodirom, a monitori koji ga podržavaju sve su češći. Ali imaj na umu da su monitori osjetljivi na dodir dostupni gotovo isključivo kod sjajnih površina zaslona.
  • Ugrađena web kamera - Ugrađene kamere s mikrofonom češće su na prijenosnim računalima, ali ih možeš pronaći i na stolnim monitorima. Iako kvaliteta ovih kamera ne odgovara kvaliteti kamera koje se mogu kupiti zasebno, one su dovoljne za normalne videopozive s prijateljima.
  • Zaštita od trganja slike - trganje slike prijetnja je brzog ponovnog crtanja u grafički intenzivnim programima, najčešće u igrama. To je zato što brzina osvježavanja monitora nije ista kao brzina kadrova u sekundi u programu. To se obično ne događa često, ali može biti iritantno. Tehnologija G-Sync tvrtke NVidia i AMD tvrtke FreeSync može potpuno eliminirati trganje slike, ali za njih treba odvojiti nešto više.
  • Flicker-free i filter protiv plave svjetlosti- Korisno za duge sate rada, ne samo navečer, jer sprječava umor očiju i glavobolje.

 

Dodaci za monitore

Na monitor možete zalijepiti i zaštitnu foliju.
Na monitor možete zalijepiti i zaštitnu foliju.

Kao i za ekran telefona, možeš imati i zaštitnu foliju za monitor računala. Iako je rizik oštećenja u domu prilično mali, potrebno je paziti pri brisanju površine, gdje male čestice mogu uzrokovati male ogrebotine. Tu su i folije sa zaštitnim obilježjem, koji se mogu naći pod oznakom „ folija za privatnost“. To će značajno smanjiti kutove gledanja monitora tako da nitko u tvojoj okolini neće moći vidjeti podatke na tvom ekranu. Dostupne su i antirefleksne folije za zaštitu od ogrebotina i neugodnog odsjaja.

Štedi prostor na stolu s držačem monitora.
Štedi prostor na stolu s držačem monitora.

Monitori su uvijek opremljeni postoljem, a neki dopuštaju i montažu na druga postolja ili nosače. Najčešće su to zidni nosači ili posebne rotirajuće ruke koje ti omogućuju jednostavno pomicanje monitora. Pogledaj podršku za VESA standard, koji određuje udaljenost između četiri vijaka za pričvršćivanje na stražnjoj strani zaslona. Takav monitor bit će kompatibilan s najvećim brojem nosača.

 

→Pogledaj monitore na Jeftinije.hr

Želiš među prvima saznati najbolje sezonske ponude? Prijavi se na e-novosti koje ti pripremamo svaki tjedan.

Upiši ispravan e-mail

Hvala na prijavi. Uskoro možeš očekivati nove tjedne e-novosti.

® 2022 sMind d.o.o., dio Heureka grupe