SAVJET Auto-Moto
28.10.2022. 14:39:12

KAKO ODABRATI AKUMULATOR ZA MOTOCIKL?

1/1

Baterije su važan dio motocikala jer opskrbljuju sve električne komponente. Mnogi moderni strojevi uopće se neće pokrenuti bez odgovarajuće baterije. Pročitaj kako odabrati pravi akumulator za svoj motocikl ili skuter.

  • Nikolina, urednica na Jeftinije.hr
  • Vrijeme čitanja: 6 min

 

Indeks

  1. Vrste baterija za motocikle
  2. Parametri
  3. Dodaci
  4. Često postavljana pitanja

 

Vrste baterija za motocikle

Olovne baterije

Ovo je praktički najstariji tip koji se mora redovito puniti destiliranom vodom zbog isparavanja elektrolita, a odlikuje ga povoljna cijena. Osim toga, bateriju je potrebno relativno često koristiti ili barem puniti jer će se u protivnom sama isprazniti i smanjiti kapacitet ako se dugo ne koristi.

+ Niska cijena

- Zahtijeva održavanje
- Samopražnjenje

 

Gel baterije

U ovoj vrsti, elektrolit je čvrsti gel. Time se eliminira opasnost od prolijevanja i isparavanja, a takve su baterije općenito dugotrajnije i zahtijevaju manje održavanja od strane korisnika. No, i kod njih je primjetno samopražnjenje, a cijena je veća nego kod baterija s tekućim elektrolitom.

+ Nema održavanja
+ Više performansi uz manju težinu
+ Može izdržati dublja pražnjenja i rad na povišenim temperaturama

- Viša cijena

 

AGM baterije

AGM baterije imaju elektrolit zatvoren u separatorima od staklenih vlakana. Zabrtvljene su i nema opasnosti od prolijevanja kiseline, stoga su otporne na udarce i prevrtanje. Također nemaju problema sa samopražnjenjem. Ne zahtijevaju održavanje, što znači da nema potrebe za redovitom provjerom razine elektrolita.

+ Nema održavanja
+ Otpornost na savijanje i udarce

- Slabije podnose visoke temperature

 

Litijske baterije

Litij-ionska tehnologija široko se koristi u potrošačkoj elektronici - pruža visoke performanse uz kompaktnu veličinu i malu težinu, a ima i dug radni vijek. Jedini veliki nedostatak je relativno visoka cijena.

+ Male dimenzije
+ Mala težina

- Viša cijena

 

Parametri

Održavanje

Velik broj akumulatora za motocikle koji se danas nalaze na tržištu označen je kao nepotreban za održavanje, ali zapravo i oni zahtijevaju pravilno skladištenje i održavanje optimalnog napona te redoviti vizualni pregled kontakata i konstrukcije.
Baterije za održavanje razlikuju se po tome što koriste tekući elektrolit, čija razina stalno opada zbog isparavanja. Ovo održavanje stoga uključuje redovitu provjeru razine elektrolita i eventualno dolijevanje destilirane vode.

Napetost

Napon akumulatora motocikla mora odgovarati naponu na kojem radi električni krug motocikla. Velika većina modernih motocikala koristi 12 V, ali možeš vidjeti i baterije od 6 V na starijim ili manjim motociklima, a postoje i neki koji zahtijevaju baterije od 8 V.

Kapacitet

Ova vrijednost se izražava u amper-satima (Ah), koji izražavaju koliko ampera električne energije baterija može proizvesti u jedinici vremena. Što je motor snažniji i opremljeniji, potreban je veći kapacitet.

Iako se izraz snaga ponekad koristi za baterije motora, to je obično pogrešan naziv za kapacitet ili startnu struju.

Vrijeme punjenja

Vrijeme punjenja baterije ovisi o njenom kapacitetu, tehnologiji i kapacitetu samog punjača. Osnovnu orijentaciju dobiješ kada kapacitet baterije podijeliš sa snagom punjača u amperima, najčešće je potrebno oko 10-20 sati. Najbolje je izabrati pametni punjač koji prepoznaje kada je baterija napunjena, jer su olovne baterije posebno osjetljive na prekomjerno punjenje.

Dimenzije

Dimenzije baterije su presudne za njezinu kompatibilnost s motociklom. Prostor za nju je često vrlo ograničen, stoga je bitno da raspored bude potpuno prikladan. Dimenzije su obično navedene u priručniku motocikla, ali ih možeš pronaći i na internetu ili ih izmjeriti. Jače baterije za motocikle obično su veće.

Početni protok

Motocikli se razlikuju po tome koliko ampera električne struje im je potrebno za pokretanje. Na njegovu veličinu uglavnom utječu snaga stroja i količina električne opreme - što je veća snaga i složenija oprema, potrebna je veća struja pokretanja.

Polaritet

Za kompatibilnost baterije s motociklom važan je i polaritet odnosno međusobni položaj pozitivnog i negativnog pola. Razlikujemo lijevi i desni polaritet, a parametar mora biti u skladu s načinom ožičenja motocikla.

Ventilacija

Baterije se zagrijavaju tijekom rada i neke vrste mogu ispuštati razne plinove. Stoga su mnogi opremljeni ventilacijskim otvorima. Mogu se nalaziti na gornjem poklopcu, u sredini baterije ili lijevo ili desno u smjeru vožnje. Na nekim je motociklima na njih spojena i ventilacijska cijev koja odvodi plinove dalje od strukture motocikla. Važno je da ventilacijski otvori nisu začepljeni, inače može doći do požara ili oštećenja dijelova strukture motocikla.

Na olovnim i gel baterijama za motocikle također možeš pronaći oznaku VRLA, koja označava ventilaciju reguliranu ventilacijom. U tom slučaju baterija ispušta plinove samo ako je koncentracija previsoka. To ima prednost jer smanjuje samopražnjenje i produljuje vijek trajanja baterije. Neke manje baterije su zatim zapečaćene i nemaju ventilaciju jer se ne zagrijavaju niti ispuštaju mnogo plina tijekom rada.

Dodaci

 

Često postavljana pitanja

Kako spojiti bateriju?

Spajanje akumulatora nije komplicirano - samo ga ugradi na predviđeno mjesto u motoru, kod nekih ga je potrebno dodatno učvrstiti, primjerice vijcima i po potrebi spojiti ventilacijsku cijev. Detaljne upute obično su dostupne u uputama za uporabu vozila.

Kada je baterija instalirana, provjeri da otvori za ventilaciju nisu blokirani, da je baterija čvrsto postavljena i da su kontakti čisti. Zatim možeš krenuti sa spajanjem polova – prvo spoji pozitivni (crveni) pol, a zatim negativni, inače postoji opasnost od kratkog spoja baterije. Nakon pričvršćivanja stezaljki već možeš testirati radi li baterija ispravno.

Kako održavati i čuvati bateriju?

Baterije za motocikle ne zahtijevaju komplicirano održavanje - važno je redovito provjeravati čistoću kontakata ili ih očistiti, naravno, nakon odspajanja iz strujnog kruga. Redovito provjeravaj ima li oštećenja na ostatku strukture, posebno kod baterija s tekućim elektrolitom, gdje to može biti vrlo opasno.

Pravilno skladištenje također je važan dio održavanja. Posebno kod sezonskih motocikala, koji su isključeni do pola godine, dobro je izvaditi akumulator ili barem odvojiti jedan od polova kako se ne bi ispraznio. Pražnjenje može biti kobno, posebno kod olovnih i gel baterija, pa ih je preporučljivo čuvati u okruženju gdje je temperatura otprilike između 5-15 °C, inače može doći do brzog samopražnjenja.

Idealno je ako bateriju motocikla tijekom zime ostavi priključenu na tzv. punjač za održavanje koji održava napon na optimalnoj razini. Kod baterija za održavanje tada je potrebno redovito kontrolirati razinu elektrolita i po potrebi dolijevati destiliranu vodu. Prilikom skladištenja tekućih baterija, pazi da budu postavljene vodoravno i da nema opasnosti od prolijevanja elektrolita.

Kada zamijeniti bateriju?

Životni vijek današnjih baterija za motocikle obično je oko 5-6 godina. Vrijeme za zamjenu obično je najavljeno brzim samopražnjenjem, smanjenim učinkom i primjetnim smanjenjem startne struje. Ako se akumulator motora više ne može pokrenuti ili čak upaliti svjetla na kontrolnoj ploči, ipak ga možeš pokušati napuniti – ako se nastavi brzo prazniti, vrijeme je za kupnju novog. To se također može dogoditi s relativno novim baterijama kada se olovne ploče sulfatiraju - obično rezultat dubokog pražnjenja zbog nepravilnog skladištenja baterije. Zamijeni bateriju čak i ako primijetiš veća mehanička oštećenja.

Kako ukloniti stari akumulator motocikla?

Ove baterije su opasan otpad jer mogu sadržavati korozivne ili druge opasne tvari. Staru možeš odložiti u specijalizirani sabirni centar, a neki prodavači nude i mogućnost odvoza stare na ekološki prihvatljivo zbrinjavanje pri kupnji nove baterije. Ni u kojem slučaju nemoj odlagati bateriju motocikla s uobičajenim otpadom.

Baterija poznate marke ili bez nje?

Na tržištu ćeš pronaći cijeli niz proizvođača akumulatora za motocikle - među njima ćeš pronaći kako renomirane proizvođače s dugom tradicijom, tako i manje poznate brendove koji u pravilu imaju nižu cijenu. S obzirom na važnost baterije za rad motocikla, uvijek je preporučljivo odabrati markirani proizvod, čak i ako je skuplji, jer se to obično nadoknadi zbog duljeg vijeka trajanja takvog proizvoda. Druge marke baterija možda neće raditi kako je navedeno i mogu biti manje pouzdane s temperaturnim fluktuacijama.

Bateriju je najbolje kupiti u specijaliziranoj trgovini s dobrim referencama kupaca, gdje će te također znati savjetovati o kompatibilnosti, montaži, a u slučaju problema neće izbjeći ispunjenje jamstvenih uvjeta. Pronađi trgovce s izvrsnim recenzijama na listi vlasnika Certified Shop oznake povjerenja.

 

→Pogledaj akumulatore za motocikl na Jeftinije.hr

Želiš među prvima saznati najbolje sezonske ponude? Prijavi se na e-novosti koje ti pripremamo svaki tjedan.

Upiši ispravan e-mail

Tvoja prijava možda još nije potpuno dovršena. Ako se prijavljuješ prvi put, otvori svoj e-mail sandučić i klikni na poveznicu u poruci. Ne zaboravi provjeriti i neželjenu poštu.

® 2024 sMind d.o.o., dio Heureka grupe